Na slavnostní konferenci na půdě Akademie věd ČR, jež završila čtvrtý ročník programu, představili žáci ze sedmi vybraných škol z celé republiky své projekty ze soutěže Věda očima mladých aneb jak podpořit vědu a techniku v ČR. Odborná porota složená z manažerů firem, zástupců organizace AISIS a členů Akademie věd ČR vybírala nejzajímavější projekty, které si mezi sebou rozdělí odměnu více než 40 tisíc korun. Peníze žáci následně využijí buď k realizaci představených projektů, nebo jako podporu k vlastnímu studiu. Během konference mohli žáci také získat zpětnou vazbu k projektům, diskutovat se zaměstnanci firem a poznat účastníky programu z ostatních zapojených škol.

Povzbudit zájem mladých o technické obory

Iniciativa Věda má budoucnost již čtvrtým rokem bojuje proti klesajícímu zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami, které se pohybují na poli vědy a moderních technologií, se snaží oživit nudnou teoretickou výuku těchto předmětů na školách pomocí poznatků z reálného pracovního prostředí.

„Stále klesající zájem žáků o přírodovědné obory vnímáme jako vážnou hrozbu pro Českou republiku. Tento trend a nedostatek technicky a přírodovědně vzdělaných absolventů dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje ekonomický rozvoj ČR a její konkurenceschopnost. Společnost Bayer se v rámci svého firemního motta ‚Věda pro lepší život‘ rozhodla tomuto negativnímu trendu proaktivně čelit zapojením v projektu Věda má budoucnost,“ uvedl Frank Held, generální ředitel firmy Bayer pro Českou republiku a Slovensko.

Inspirace pro budoucí povolání

Společnosti jako Bayer, IBM a Škoda Auto umožňují školám nahlédnout do svého zákulisí. Žáci základních a středních škol se v celoročních programech seznamují s každodenním chodem těchto firem a s možnostmi svého uplatnění v řadách jejich zaměstnanců, a mohou si tak udělat obrázek o své možné budoucnosti.

„Žáci se často rozhodují o svém budoucím zaměstnání podle toho, jak je bavily předměty ve škole. Náš program byl proto koncipován tak, aby mladí lidé viděli, že přírodovědné a technické obory jsou pro kvalitu života velmi zásadní a mají obrovský potenciál pro budoucnost. Důležité je v programu také ukázat různé inovace a trendy v těchto oborech učitelům, aby byli schopni své žáky zaujmout a motivovat je ke studiu a aby jim pomohli s následným uplatněním na trhu práce,“ vysvětluje hlavní cíl vzdělávacího programu Věda má budoucnost jeho koordinátor Radim Zabadal.

Do programu Věda má budoucnost se do dnešního dne aktivně zapojilo více než 1 300 žáků a téměř 120 učitelů z České republiky a na 350 žáků a 15 učitelů na Slovensku.