V uplynulých dnech proběhl V. republikový sněm České středoškolské unie, na němž aktivní středoškoláci diskutovali o dalším směřování spolku a o maturitách. Na závěr jednání přijali manifest shrnující jejich názory na vlastní vzdělávání a proběhla i panelová diskuse o maturitách. Jejími hosty byli poslanci školského výboru Jiří Zlatuška a Nina Nováková, tiskový mluvčí EDUin Bob Kartous a ředitel CERMAT Jiří Zíka.

Nejprve změnit styl výuky

“Nejprve musíme změnit výuku matematiky, teprve potom lze uvažovat o zavedení povinné maturitní zkoušky. Testováním se totiž matematická znalost nezlepší. Předmět je dlouhodobě nejméně oblíbeným a naše výsledky stále klesají jak v současné podobě státních maturit, tak v mezinárodních srovnáních. Je nutné předmět udělat přístupnější a modernější, zaměřit se na pochopení, a ne biflování vzorců,” říká nový předseda České středoškolské unie Štěpán Kment.

Koncipovat testy jinak

“V případě povinné maturity z matematiky musí být didaktický test koncipován zcela jinak – měl by být více zaměřen na logické úlohy a práci s informacemi. Tak bude mít smysl i pro uchazeče o sociálně či humanitně zaměřené vysokoškolské obory. Nesmíme zapomínat, že matematika není pouze o typových příkladech, ale hlavně o logice – tomu bohužel výuka ani testy často neodpovídají,” vysvětluje David Bouz, místopředseda České středoškolské unie.

Povinná maturita z matematiky je předčasná

“Zavést povinnou maturitu z matematiky už v roce 2019 je předčasné. Spatřujeme v tom tlak Svazu průmyslu a dopravy ČR, který ovšem neponese žádnou odpovědnost za chystané změny. Vše musí být koncepční, nikoliv uspěchané zájmem průmyslníků,” dodává Štěpán Kment.

Česká středoškolská unie je studentským spolkem sdružujícím žáky z více než 65 středních škol v ČR. Jako svůj cíl si po vzoru evropských středoškolských unií vytkla zastřešovat, hájit a prosazovat zájmy středoškoláků.