Benefity jsou zároveň vhodným nástrojem pro motivaci zaměstnanců, jejich stabilizaci a obecně pro budování dobré pracovní atmosféry ve firmě.

Ze statistik vyplývá, že zaměstnanci mají o zdravotní benefity velký zájemMartin Vejplacha, ČSOB

Ze strany zaměstnavatelů se samozřejmě nejedná o charitu. Zaměstnanecké benefity jsou pro firmy daňově zvýhodněné a jejich správný výběr může v delším časovém horizontu zaměstnavateli velmi prospět.

Oblibu získávají zdravotní programy

Ačkoliv jsou stále nejčastějšími výhodami stravenky nebo dovolená navíc, možnosti jsou mnohem pestřejší. Mezi zaměstnanci získávají oblibu například zdravotní programy nadstandardní péče, pomoc při léčbě odvykání kouření, výživové poradenství či benefity týkající se vyvážení osobního a pracovního života.

„Ze statistik vyplývá, že zaměstnanci mají o zdravotní benefity velký zájem a pro firmy je rovněž rozumné i výhodné podporovat zdraví jejich zaměstnanců,“ připomíná Martin Vejplacha, HR manažer ČSOB. Oblibu si podle jeho slov získává rovněž elektronický systém volnočasových benefitů, tzv. Cafeteria. Výraz Cafeteria v tomto pojetí znamená širokou nabídku výhod, ze kterých si zaměstnanec může elektronickou cestou do výše svého „kreditu“ volně vybírat ty, které jsou pro něj nejatraktivnější.

Spojit pracovní a osobní život

Zaměstnanci mají rovněž zájem o takové výhody, které umožňují lépe propojit kariéru a péči o děti. Sem patří např. práce z domova neboli „home office“, a to u profesí, kde to pracovní náplň umožňuje a není nutná neustálá přítomnost na pracovišti. Z okolních vyspělých zemí Evropy bychom si také mohli vzít větší příklad při zkracování pracovní doby související např. s vyzvedáváním dětí ze školky.

Podle pravidelných průzkumů poradenské firmy PwC jsou právě často zmiňované stravenky druhým nejoblíbenějším benefitem v Česku. Na prvním místě se možná trochu překvapivě objevuje pátý týden dovolené, ačkoliv si ho paradoxně čím dál přetíženější zaměstnanci v některých oborech de facto nemohou dovolit. Na třetím místě je pak občerstvení na pracovišti, následované penzijním připojištěním.

Nabídku si určují firmy

Existují ovšem též benefity, které firmy považují za přínosné, ale mezi částí zaměstnanců takové nadšení nevzbuzují. Jedná se zejména o vzdělávací programy, ať již jazykové kurzy, či různá firemní školení.

Ačkoliv zaměstnanecké výhody jsou mezi pracovníky firem oblíbené a mnohé, jako například zmiňované stravenky, jsou často považovány už za samozřejmost, nelze je po zaměstnavateli vymáhat. „Nabídku benefitů, jejich výši a skladbu si určuje každá společnost sama. V zákoně není nikde uvedeno, že by se jednalo o povinnost. Je jen na rozhodnutí každé firmy, jak ocení a odmění své pracovníky,“ připomíná Martin Vejplacha a dodává:

„Jsou-li pro vás některé firemní benefity důležité, informujte se již při pracovním pohovoru, co váš potenciální zaměstnavatel nabízí. Případně zkuste v práci vhodnou formou učinit návrh na změnu či rozšíření stávající nabídky.“