„Nedostatek profesionálních řidičů vozidel nad 12 tun je celoevropským problémem,“ říká Jan Kučera, jednatel spediční a logistické společnosti Bohemia Cargo a dodává: „Lidé nechtějí tuto práci dělat.“

Profese není pro každého

Firma vlastní dceřinou společnost Akademie logistických profesí, jejíž součástí je i autoškola, která nabízí možnost rekvalifikačních kurzů. „Ne každý se hodí na profesi profesionálního řidiče nákladních vozidel, stačí dvě lekce a víte, zda se dotyčný naučí vše potřebné,“ říká Jiří Ullmann z Akademie.

Časově náročná práce

V minulosti z třiceti uchazečů z úřadu práce složila kurz s psychotesty a vším potřebným celá polovina. Je ale otázkou, zda dotyční u profese zůstanou.

„Profesionálními řidiči nákladních vozidel jsou převážně muži, nicméně ženy už nejsou výjimkou. Ta práce je časově náročná a bere vám téměř veškerý soukromý život. Proto téměř nejsou ženatí řidiči nad 40 let,“ říká Jan Kučera z Bohemia Cargo. Řidiči dnes už jezdí bez závozníků, a proto musí řešit i nakládku a vykládku a s tím spojenou zvýšenou komunikaci s lidmi.

V minulosti dodávala řidiče armáda

Jedním z důvodů, proč není dostatek řidičů, je i zrušení vojenské služby. Právě tam si řada budoucích řidičů udělala papíry. „Řidičské osvědčení na nákladní vozidlo je dnes investicí mezi 30 až 50 tisíci korun. Dopravní firmy nechtějí tuto rizikovou investici podstoupit, protože nevědí, zda se řidič osvědčí,“ vysvětluje Kučera.