"Bude se stávat, že zboží, které potřebují firmy odvézt, se neodveze. A to se bude pořád zhoršovat. Pokud se něco nezmění, může to narušit celou ekonomiku. Neumím říci, zda k tomu dojde za půl roku nebo za rok," prohlásil Milan Čmiko, jednatel CM Transport Tachov, většího dopravce v Plzeňském kraji.

Jeho firma už musí odříkat zakázky i stálým zákazníkům s vysokými požadavky. "Kapacitu už nemáme a sháníme ji i od našich kolegů. Ale už ji nemá nikdo. Takže se stává, že se některé zakázky překládají o jeden i tři dny," uvedl.

Lákají řidiče reklamní kampaní

Česmad Bohemia, který sdružuje přes 2000 českých dopravců a spedičních firem s více než 25 000 vozidly, se proto prostřednictvím svého Institutu silniční dopravy snaží přilákat řidiče reklamní kampaní po celé ČR. Pomáhají jim také úřady práce, které jsou schopné "svým" nezaměstnaným zaplatit rekvalifikační kurzy na získání řidičského C a E na vozidla nad 12 tun a na přívěsy a návěsy. Tato řidičská oprávnění přijdou na 30 000 korun. Za zhruba stejnou sumu si ale musí zájemce o práci u dopravce sehnat ještě profesní průkaz.

Přetahují je Němci

"Chceme oslovit lidi, kteří jsou na úřadech práce nebo nejsou spokojeni s výdělkem. Náš institut jim se sháněním místa pomůže. Nebo se mohou hlásit přímo u dopravců," uvedl Hurník. Zájem mají už desítky lidí. Kampaň, která oslovuje i ženy, potrvá do listopadu.

Řidiče kamiónů, jejichž platy se včetně příplatků pohybují od 30 000 do 45 000 korun měsíčně, hodně přetahují němečtí dopravci, kteří jim platí v průměru o 10 000 Kč více. Navíc v Německu dostávají měsíčně od státu 180 eur na dítě, což v ČR není.

Prodávají kamióny

Podle Čmika je nyní situace asi nejhorší za 25 let. "Během dvou let nám odešlo 40 řidičů. Dvacet řidičů se nám povedlo nahradit, ale museli jsme prodat 20 ze 145 kamiónů," uvedl Čmiko.

V České republice je vydáno zhruba 360 tisíc průkazů řidiče z povolání, ale jen 250 tisíc lidí se touto profesí ve skutečnosti živí.