Vyplývá to z průzkumu společnosti Datank realizovaného mezi uchazeči o stipendium programu Scholarship, jehož prostřednictvím Nadace Zdeňka Bakaly finančně podporuje studium českých talentů na prestižních zahraničních univerzitách v USA, ve Velké Británii a v dalších evropských zemích.

Vadí jim biflování

Při hodnocení úrovně vzdělávání v České republice převládá mezi talentovanými studenty nespokojenost nad spokojeností v poměru 58 ku 42 %. Na českých školách jim vadí zejména nastavené memorování informací, tedy biflování. Stěžují si také na nekvalitní či příliš málo motivované učitele a podle některých respondentů je v místních školách kladen příliš velký důraz na teorii.

Systém financování snižuje kvalitu

Kritický názor mají studenti i na současný způsob financování, který motivuje školy k maximalizaci počtu žáků. Vysoké školy totiž dostávají příspěvek za každého studenta, je tedy v jejich zájmu přibrat do prvních ročníků co nejvíce lidí, přestože mnozí by se za normálních okolností na školu nedostali. To podle studentů snižuje kvalitu výuky a dané školy.