Na tyto otázky hledal odpovědi průzkum společnosti Eyrie – Centrum moderního podnikání, kterého se zúčastnilo 503 manažerů, majitelů firem a zástupců top managementu vybraných společností.

Spoléhají hlavně na zkušenosti

Nejvíce manažerů a majitelů firem označilo za hlavní zdroj rozhodování vlastní zkušenosti, internet a analýzy či průzkumy. V rámci vzdělávání, které bylo prezentováno hned několika možnostmi, respondenti uvedli odborné kurzy a školení (85 %), konference (60 %) a vzdělání vlastní (60 %) či získané během kariéry (56 %).

Inspirací jsou ale také příklady z historie či média. „U respondentů z větších společností rostl důraz především na vzdělání získané během praxe. Jedná se například o specializované programy MBA. Může to souviset s větším tlakem na zaměstnance, ale i s vyššími investicemi velkých firem do vzdělávání lidí,“ uvádí spolumajitelka společnosti Eyrie Iva Sehnalová.

Manažeři malých firem se nevzdělávají

Kurzy a vědomosti z nich získané nejvíce využívají manažeři firem o velikosti pět set až tisíc zaměstnanců. Na opačném pólu se nacházejí malé firmy do deseti zaměstnanců.

Největší vliv na manažery mají jejich kolegové, zaměstnanci a nadřízení. Až 81 % z nich inspirují také významné osobnosti v daném oboru. Zvláštní postavení patří rodině, která ovlivňuje 30 % oslovených. Vliv nadřízených na rozhodování manažerů však výrazně klesá u firem nad 1000 zaměstnanců.

Pokud jde o nejpoužívanější nástroje, top manažeři nebo majitelé společností nejčastěji využívají SWOT analýzu, statistiky a myšlenkové mapy. Je to propastný rozdíl ve srovnání s majiteli malých firem do 10 zaměstnanců, kteří uvedené nástroje využívají ze všeho nejméně a téměř si nenajdou čas ani na jednorázové kurzy či školení.