V předvánočním období tradičně poklesne pracovní morálka zaměstnanců, kteří se místo práce věnují na firemních počítačích soukromým aktivitám. Dokládají to analytická čísla technologické společnosti TruconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.

Vlnu předvánočních nákupů letos odstartovala intervence České národní banky

„Prosinec je z hlediska promrhané pracovní doby suverénně nejhorším měsícem v roce. Poslední měsíc roku 2013 byl navíc o 1,5 % horší než předchozí prosinec. Zaměstnanci strávili v průměru třetinu svého celkového aktivního času na počítači mimopracovními aktivitami na internetu, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinové pracovní doby,“ uvádí Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti TruconneXion.

Péefka přes Facebook

Podle uvedené společnosti je na vrcholu statistiky mimopracovních činností na internetu on-line nakupování. Stále více času ale tráví zaměstnanci i na sociálních sítích, zejména na Facebooku.

„Sociální sítě umazávají z dříve dominantního podílu soukromé pošty a Facebook alternuje i rozesílání vlastních přání či péefek. Nejfrekventovanější privátní aktivity na internetu doplňuje plánování příprav vánočních či novoročních svátků a zimní dovolené,“ vysvětluje Hnízdil.

Nakupovalo se od listopadu

Vlnu předvánočních nákupů letos odstartovala intervence České národní banky, po níž se už v první polovině listopadu spustila lavina objednávek motivovaná snahou zákazníků získat zboží ještě za staré, příznivější ceny.

„Bezprostředně se to projevilo na výkonu zaměstnanců ve dnech po intervenci, kdy čas věnovaný privátním záležitostem zaznamenal vzestup ve srovnání s průměrnou hodnotou minulých let o 20 %,“ analyzuje chování zaměstnanců Martin Hnízdil.

Letošní on-line nakupování v pracovní době kulminovalo v týdnech od 9. a 16. prosince a „zaměstnalo“ lidi v předvánočním období déle než v předchozích letech, což je způsobeno zkracujícími se dodacími lhůtami elektronických obchodů.

Proti minulým rokům také více vyniká permanentní charakter kampaně, kdy předvánoční nakupování plynule přechází do období povánočních výprodejů a slev. „K e-shopům se zaměstnanci vracejí hned po návratu ze svátků, aby prozkoumali nabídku povánočních výprodejů,“ říká Hnízdil.

Obchodníci si libují

Mimopracovní aktivity zaměstnanců si naopak pochvalují obchodníci. Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), hodnotí obchodní výsledky letošních Vánoc v české e-komerci jako vydařené. „Odhadujeme, že během ,sezóny‘ utratili spotřebitelé za zboží na internetu 18,5 mld. Kč, což je přibližně 15% nárůst proti loňskému roku.“

Obdobně slibně se jeví komerční výsledky povánočních výprodejů. „Odstartovaly hned 25. prosince a především velcí obchodníci je hodnotí jako velmi dobré,“ dodává Vetyška. Typický zákazník je podle něj ve věku 25–34 let, o něco více nakupují muži. Přednost nákupům on-line dávají lidé se středním nebo vyšším vzděláním.

Olympiáda v Soči morálce nepřidá

Blížící se únorové zimní olympijské hry v Soči budou mít podle společnosti TruconneXion na pracovní morálku obdobně negativní dopad jako loňské prezidentské volby.

„S tím, jak se bude únorový tahák blížit, půjde obvyklý pracovní výkon zaměstnanců až o 20 % dolů. Zaměstnavatelé by proto měli počítat s tím, že olympiáda zaujme široké vrstvy národa včetně těch, kteří normálně sledováním sportovních výsledků čas netráví,“ komentuje výsledky analýzy Martin Hnízdil.