„Od kariérního systému si slibujeme zvýšení prestiže učitelského povolání ve společnosti a zvýšení zájmu o učitelské povolání mezi mladými lidmi. Chtěli bychom dát začínajícím i zkušeným učitelům perspektivu odborného růstu během jejich profesního života,“ říká první náměstek ministra Jindřich Fryč.

Tři cesty kariérního rozvoje

1. Cesta rozvoje profesních kompetencí
2. Cesta směřující ke specializovaným pozicím ve školách
3. Cesta směřující k funkčním pozicím

Právě první z navrhovaných cest je v připravovaném kariérním systému nová. V rámci ní by měl mít učitel možnost postupovat čtyřmi kariérními stupni, přičemž s postupem do druhého stupně po ukončení dvouletého adaptačního období se počítá jako s povinným.

Základem bude standard učitele

Výchozím bodem pro první z uvedených cest má být tzv. standard učitele, který celistvě popíše nejen očekávanou vzrůstající kvalitu práce učitele v každém kariérním stupni, ale také nároky na zvětšující se rozsah jeho působení v profesní komunitě.

Kvalitnější výuka pro žáky

„Nový kariérní systém by měl přinést především kvalitnější výuku pro žáky, ale i možné změny v odměňování učitelů s důrazem na kvalitu jejich práce. Naším cílem je, aby vznikající kariérní systém byl pro učitele srozumitelný a aby jej přijali za svůj. Proto považujeme za zásadní veřejnou diskusi, kde budou parametry a jednotlivé části připravovaného kariérního systému představeny odborné veřejnosti, která bude mít možnost se k nim vyjádřit,“ vysvětluje Fryč.

Doporučení z odborných seminářů nezapadnou

V nejbližší době bude připravovaný kariérní systém postupně představen na odborných seminářích v jednotlivých krajích ČR, které bude organizovat Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s dalšími partnery. Po těchto seminářích se budou odborné skupiny znovu zabývat jednotlivými částmi kariérního systému a hlavními doporučeními vzešlými ze seminářů.