Hlavní obsah

Nenechte se zaskočit pohovorem po telefonu

Právo, Karel Kvapil

Podzimní měsíce jsou obdobím, kdy lze na trhu práce zaznamenat nejvyšší aktivitu. Po letních prázdninách se probouzejí nejen středoškoláci, kteří počátkem léta úspěšně ukončili studium, ale ožívají také absolventi vysokých škol. Zároveň jsou aktivnější i sami zaměstnavatelé.

Foto: Profimedia.cz

Pokud vás personalista svým hovorem zastihne v nevhodnou dobu, neostýchejte se omluvit.

Článek

Rostoucí intenzita na trhu práce však znamená i větší nápor na pracovníky oddělení lidských zdrojů, kteří se musejí vyrovnat s množstvím reakcí na vypsané pozice. Personalisté proto začínají v poslední době čím dál častěji využívat tzv. telefonické pohovory, které jim umožňují šetřit čas.

Základní probírka kandidátů

Tato metoda umožňuje HR oddělení protřídit uchazeče již po zaslání životopisu a k osobnímu setkání pozvat jen ty, kteří opravdu splňují požadavky společnosti.

Během desetiminutového telefonického rozhovoru jsme schopni zjistit, zda je uchazeč typem kandidáta, kterého hledáme, zda má požadované schopnosti, znalosti a vlastnosti
Markéta Velcová

V praxi telefonický pohovor funguje tak, že personální oddělení má připravené schéma otázek, se kterými obvolává jednotlivé uchazeče. Všichni kandidáti dostanou stejné otázky a personalisté následně vyhodnocují, kteří z uchazečů je v telefonu nejvíce zaujali, kteří nejlépe „prodali“ své schopnosti, a které je tak třeba vidět osobně.

Důraz na „měkké“ dovednosti

„Během desetiminutového telefonického rozhovoru jsme schopni zjistit, zda je uchazeč typem kandidáta, kterého hledáme, zda má požadované schopnosti, znalosti a vlastnosti. Prostřednictvím těchto pohovorů ověřujeme údaje ze životopisu a zároveň se zaměřujeme na tzv. měkké dovednosti,“ vysvětluje Markéta Velcová, HR specialistka ze společnosti TNT Express Česká republika.

Telefonické pohovory se podle ní využívají zejména u pozic s relativně nízkými požadavky na kvalifikaci, ale vysokými na měkké dovednosti (např. recepční), dále u juniorských pozic, nebo pokud společnost dostane velké množství relevantních reakcí od uchazečů (např. obchodní zástupce).

Telefonát často nahrazuje první kolo výběrového řízení a představuje první přímý kontakt mezi personalistou a kandidátem, na jehož základě se personalista rozhoduje, zda uchazeče pozve k osobnímu setkání či nikoli. Je proto velmi důležité udělat dobrý dojem již během tohoto prvního setkání.

Klíč k úspěchu

„Myslím, že klíčem k úspěchu je již samotný výběr pracovních nabídek, na které bude zájemce o práci reagovat. Vybírejte proto mezi pracovními inzeráty jen takové, které jsou pro vás opravdu zajímavé, a u kterých si dovedete představit, že na příslušné pozici budete pracovat delší dobu,“ radí Markéta Velcová a hned dodává:

„Když vidím, že jeden a tentýž uchazeč zaslal v rámci jednoho dne odpověď na inzerovanou pozici obchodního zástupce, poté asistentky a navrch ještě analytika, je téměř jisté, že inzeráty ani pořádně nečetl. Takovému člověku s nejvyšší pravděpodobností nebudu ani telefonovat.“

Nelhat o dovednostech

Při výběru zajímavých nabídek by měl mít uchazeč také na paměti, že kvalifikační předpoklady požadované v inzerátu firma opravdu potřebuje a že si v rámci výběrového řízení bude jeho dovednosti ověřovat, ať už formou rozhovoru nebo testů. Proto je lepší, pokud kandidát nějaký požadavek nesplňuje, na to personalistu předem upozornit a nechat na jeho zvážení, zda je absence dané dovednosti akceptovatelná či nikoli.

„V TNT Express se snažíme, aby naše inzeráty byly co nejpřesnější a uchazeč měl jasnou představu, o jakou práci se jedná a jaké znalosti a dovednosti potřebujeme. Domnívám se, že pryč je doba, kdy polovina požadavků v inzerátu byla jen formálních, a uchazeč pozici získal, aniž by žádané dovednosti ovládal,“ upozorňuje Velcová.

Když vás telefonát zaskočí

Může se stát, že vás personalista svým hovorem zastihne v nevhodnou dobu. V takovém případě se neostýchejte omluvit, že v tuto chvíli se vám hovor nehodí a proaktivně navrhnout, kdy bude na telefonát vhodná doba.

„Osobně mám ráda uchazeče, kteří mi nabídnou, že mi zavolají zpět. Většinou je nenechám a volám ve smluvený čas opět já, ale oceňuji jejich přístup,“ vysvětluje Velcová.

Je dobré počítat s tím, že telefonické rozhovory, které suplují první kolo výběrového řízení, mohou zabrat i 10–15 minut. „Na otázky je třeba se soustředit, proto si vyberte pro telefonát takové prostředí, kde nebudete nikým rušeni a nebudete mít zábrany otevřeně sdělovat svá stanoviska,“ radí Velcová.

Nebojte se zeptat

Pokud si odpověď na otázku musíte promyslet či pokud potřebujete více času, nebojte se to personalistovi sdělit. Stejně tak nejste-li si jisti, zda jste položenou otázku správně pochopili, neostýchejte se a ověřte si to. Schéma otázek se u jednotlivých pozic samozřejmě liší a je zbytečné si předem do detailu připravovat odpovědi na všechny možné otázky.

„V případě, že o danou pozici opravdu stojíte a splňujete požadavky, které společnost má, stačí při telefonátu s personalistou vystupovat příjemně a upřímně zodpovědět položené otázky. Nestresujte se, reagujte přirozeně. V případě úspěšného telefonického rozhovoru se snažte být co nejvíce flexibilní v otázce plánování osobního setkání,“ uzavírá Markéta Velcová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám