Článek
Podle šetření o vzdělávání dospělých, které v letech 2011 a 2012 provedl Český statistický úřad, se dalšímu vzdělávání v podobě kurzů, workshopů, seminářů či soukromých lekcí různého zaměření ve sledovaném období věnovala třetina Čechů, přičemž 78 % z nich k tomu motivovala vidina kariérního postupu.
V oblasti zaměstnaneckých kurzů dominovaly technické obory, obchod, řízení a správa a studium cizích jazyků. Jazykové kurzy byly jasným lídrem také v oblasti soukromého zájmového vzdělávání.
Angličtina jednoznačně vede
České firmy kladou na jazykovou vybavenost svých zaměstnanců poměrně vysoké nároky. Podle výsledků portálu Jobs.cz byla v loňském roce znalost angličtiny vyžadována u 57 % inzerovaných pozic, a to většinou na středně pokročilé nebo vyšší úrovni. U 12 % pozic byla požadována němčina.
Znalost cizích jazyků, ačkoli mnohdy není přímo uvedena, má značný vliv na úspěšnost uchazeče u přijímacího pohovoru. Firmy se také snaží přispět k dalšímu rozvoji jazykových znalostí svých zaměstnanců, což mimo jiné dokazuje i fakt, že u každého třetího inzerátu na volné místo byl nabízen zaměstnanecký benefit právě v podobě jazykového kurzu.
Poptávka neklesá
Zájem o firemní výuku jazyků potvrzují i české jazykové školy. „Poptávka firem na jazykové kurzy pro zaměstnance rozhodně neklesá. V roce 2010 zajistila naše agentura v rámci firemní výuky 177 000 vyučovacích hodin, v roce 2012 jich bylo již 189 000. Za první pololetí roku 2013 jsme odučili více než 104 000 vyučovacích jednotek, což je sice o něco méně než za stejné období v loňském roce, zaznamenáváme však zvýšenou poptávku po firemních kurzech v podzimním období, takže i tento rok by měl být ve znamení růstu,“ uvádí Pavel Skřivánek, majitel jazykové agentury Skřivánek.
Největší poptávka je jednoznačně po kurzech obecné angličtiny (72 %), mírný nárůst v posledních letech však zaznamenala také němčina (18 %). Okrajově jsou zastoupeny francouzština, španělština a ruština, o kterou však v tomto roce prudce vzrostl zájem (o 40 %).
Poptávku podpořily projekty EU
Podle údajů jazykové agentury Skřivánek měly na poptávku po firemních jazykových kurzech v minulých letech velký vliv vzdělávací projekty financované Evropskou unií, například Školení je šance nebo Vzdělávejte se pro růst!, které v současné době postupně dobíhají. Tyto projekty byly unikátní tím, že firmám poskytovaly až stoprocentní dotaci, která byla vyplácena dopředu na každé čtvrtletí.
V posledních měsících se však situace výrazně mění. „Od počátku letošního roku zpracováváme desítky výběrových řízení na firemní výuku jazyků, která již nebude hrazena z fondů EU, ale z financí samotných firem. Ty si totiž stále více uvědomují, že jazyková vybavenost zaměstnanců je nedostačující, a že je do ní nutné investovat,“ komentuje aktuální vývoj Pavel Skřivánek.