Hlavní obsah

Jazykové kurzy jsou žádaným zaměstnaneckým benefitem

Novinky, kil

České firmy vyžadují od svých zaměstnanců stále častěji pokročilé jazykové znalosti, jejichž rozvoj samy významně podporují. Jazykové kurzy tak patří vedle stravenek či prodloužené dovolené k nejčastěji nabízeným zaměstnaneckým benefitům.

Foto: Profimedia.cz

Znalost angličtiny je vyžadována u 57 % inzerovaných pozic.

Článek

Podle šetření o vzdělávání dospělých, které v letech 2011 a 2012 provedl Český statistický úřad, se dalšímu vzdělávání v podobě kurzů, workshopů, seminářů či soukromých lekcí různého zaměření ve sledovaném období věnovala třetina Čechů, přičemž 78 % z nich k tomu motivovala vidina kariérního postupu.

V oblasti zaměstnaneckých kurzů dominovaly technické obory, obchod, řízení a správa a studium cizích jazyků. Jazykové kurzy byly jasným lídrem také v oblasti soukromého zájmového vzdělávání.

Angličtina jednoznačně vede

České firmy kladou na jazykovou vybavenost svých zaměstnanců poměrně vysoké nároky. Podle výsledků portálu Jobs.cz byla v loňském roce znalost angličtiny vyžadována u 57 % inzerovaných pozic, a to většinou na středně pokročilé nebo vyšší úrovni. U 12 % pozic byla požadována němčina.

Znalost cizích jazyků, ačkoli mnohdy není přímo uvedena, má značný vliv na úspěšnost uchazeče u přijímacího pohovoru. Firmy se také snaží přispět k dalšímu rozvoji jazykových znalostí svých zaměstnanců, což mimo jiné dokazuje i fakt, že u každého třetího inzerátu na volné místo byl nabízen zaměstnanecký benefit právě v podobě jazykového kurzu.

Poptávka neklesá

Zájem o firemní výuku jazyků potvrzují i české jazykové školy. „Poptávka firem na jazykové kurzy pro zaměstnance rozhodně neklesá. V roce 2010 zajistila naše agentura v rámci firemní výuky 177 000 vyučovacích hodin, v roce 2012 jich bylo již 189 000. Za první pololetí roku 2013 jsme odučili více než 104 000 vyučovacích jednotek, což je sice o něco méně než za stejné období v loňském roce, zaznamenáváme však zvýšenou poptávku po firemních kurzech v podzimním období, takže i tento rok by měl být ve znamení růstu,“ uvádí Pavel Skřivánek, majitel jazykové agentury Skřivánek.

Největší poptávka je jednoznačně po kurzech obecné angličtiny (72 %), mírný nárůst v posledních letech však zaznamenala také němčina (18 %). Okrajově jsou zastoupeny francouzština, španělština a ruština, o kterou však v tomto roce prudce vzrostl zájem (o 40 %).

Poptávku podpořily projekty EU

Podle údajů jazykové agentury Skřivánek měly na poptávku po firemních jazykových kurzech v minulých letech velký vliv vzdělávací projekty financované Evropskou unií, například Školení je šance nebo Vzdělávejte se pro růst!, které v současné době postupně dobíhají. Tyto projekty byly unikátní tím, že firmám poskytovaly až stoprocentní dotaci, která byla vyplácena dopředu na každé čtvrtletí.

V posledních měsících se však situace výrazně mění. „Od počátku letošního roku zpracováváme desítky výběrových řízení na firemní výuku jazyků, která již nebude hrazena z fondů EU, ale z financí samotných firem. Ty si totiž stále více uvědomují, že jazyková vybavenost zaměstnanců je nedostačující, a že je do ní nutné investovat,“ komentuje aktuální vývoj Pavel Skřivánek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám