Vyplývá to z výsledků průzkumu portálu Jobs.cz zaměřeného na způsoby výběru, financování a využívaní kurzů a školení v české populaci ve skupině 15–59 let.

Lidé se zdokonalují praxí

„Jazyková vybavenost je vyžadována a ověřována obvykle již během přijímacího pohovoru před nástupem do zaměstnání. Jde tedy o síto, kterým většina zaměstnanců již prošla. Pokud se objeví požadavky na hlubší znalost cizích jazyků u dosavadních zaměstnanců, lidé se kromě kurzů poměrně často zdokonalují i samotnou praxí,“ komentuje výsledky Jan Nehasil, manažer segmentu vzdělávání společnosti LMC, která portál Jobs.cz provozuje.

Větší úhrady na nejazykové kurzy

Výrazný rozdíl mezi jazykovými a ostatními vzdělávacími kurzy ukázal průzkum i při odpovědích na otázky ohledně jejich financování. Mnohem větší počet firemních příspěvků směřuje do nejazykové oblasti: na jejich úhradách se firmy zcela či částečně podílejí v 74 % případů (plná úhrada v 64 %, částečná v 10 %). Na jazykové kurzy pak zaměstnavatelé přispívají jen v 58 % případů (plně je hradí ve 44 % případů, částečně ve 14 %).

Cena je důležitým hlediskem

Přestože firmy zcela nebo zčásti většinu školení hradí, pro 72 % zájemců z řad zaměstnanců je cena kurzů důležitá. Pro třetinu (34 %) těch, kdo se žádného kurzu za poslední rok nezúčastnili, byla cena dokonce hlavní překážkou.

Existuje ale také skupina lidí, která do svého vzdělávání investuje vysoké částky. Více než 15 000 Kč ze svých prostředků v uplynulých dvanácti měsících za nejazyková školení utratilo 5,8 % zaměstnanců, za jazykové kurzy pak 4,9 % lidí.

Benefit výhodný pro obě strany

„Výsledky průzkumu ukazují, že firmy dávají svým zaměstnancům poměrně velkou svobodu ve výběru vzdělávání a školení řídí spíše prostřednictvím rozpočtů. Nejen úhrada nejazykových školení, ale i příspěvky na jazykové kurzy jsou tak pro řadu firem způsobem, jak zaměstnancům dopřát bonus, finančně i obsahově výhodný pro obě strany,“ doplňuje Jan Nehasil.