Pozor na komunikační izolaci

Práce z domu je skvělou možností pro firmu i zaměstnance. Nicméně je nutné bedlivě sledovat a analyzovat probíhající komunikační procesy, protože to, co si povíte ve společné kanceláři, žádné zprostředkované spojení nenahradí.

Manažer i zaměstnanec si mohou myslet, že například spojení přes Skype osobní kontakt zastoupí, ale praxe říká, že je dobré tuto cestu stálé komunikace přes počítač nebo mobilní přístroj kombinovat s osobními schůzkami nebo poradami. Obě strany se také musí naučit, jak řešit případné problémové situace, zda přes telefon, email nebo okamžitou domluvou osobní schůzky.

Firemní data jsou v nebezpečí.

Mnoho firem není na homeworking a vzdálený přístup k citlivým datům technologicky připraveno. „K firemní poště, do interních systémů i k citlivým datům je dnes díky novým pracovním zvyklostem běžné přistupovat odkudkoli. Proto firmy musí tyto přístupy profesionálně zabezpečovat,“ říká Ondřej Kubeček ze společnosti System4u, která systémy správy mobilních aplikací firmám nabízí.

Podle něj má mnoho firem v této oblasti velké nedostatky a možná i tato skutečnost brání masivnějšímu rozvoji homeworkingu.

Práce z domova vyžaduje sebekázeň

Homeworking oproti klasické práci v kanceláři klade vyšší nároky také na zvládání některých „měkkých dovedností“, k nimž patří zejména sebeřízení - schopnost zorganizovat si čas. Je jasné, že v domácím prostředí je také mnohem složitější najít sílu k udržení vytyčeného časového plánu. Nejasné vymezení času na práci a na plnění domácích povinností může u nezkušených vést k nižší efektivitě a „nestíhání“ pracovních úkolů.

Vedení týmu je složitější

Homeworking klade vyšší nároky na vedení lidí, a to po stránce motivační, komunikační i kontrolní. „Manažeři musí praktikovat zcela jiný způsob kontroly nad pracovními výkony zaměstnanců. Je zde třeba vysoké dávky důvěry ze strany manažerů vyvážené mírou odpovědnosti na straně zaměstnanců,“ říká Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.

Zvýšené náklady na IT a telekomunikace

Efektivně fungující homeworking může přinést rovněž zvýšené náklady na IT a telekomunikační vybavení. „Kdo pracuje doma, musí mít hlavně pracovní mobil a počítač. Zároveň firma potřebuje dostatečně zabezpečit externí přístup k firemním datům,“ připomíná Ondřej Kubeček ze System4u.