Dva roky, 10 800 klasických lipových špejlí, 105 tub kanagomu a 1550 hodin čistého času: tolik potřeboval dnes 68letý bývalý řidič sanitky ke stvoření úchvatné scenérie. Pražský hrad v měřítku 1 : 250 s mezními hodnotami 56 cm výšky, 320 cm délky a 130 cm šířky přitom vznikl vlastně na objednávku.

Slovo dalo slovo

„Můj kluk dělá truhlařinu a já mu teď pomáhám. Před pár lety jsme dělali v Protivíně vybavení cukrárny a na obědě jsme potkali starostu. Při jídle se kluk prořekl, že dělám modely historických objektů,“ vzpomíná Ladislav Novák. Tehdy zbývalo jen pár dnů do otevření protivínského infocentra a starostu města práce místního občana tak okouzlily, že jim svěřil roli stálé výstavy.

Začalo to na vojně

K náročnému koníčku se autor nedostal jednoznačně a naráz. „Poprvé jsem se se špejlovými modely setkal na vojně, kde kluci stavěli z tohoto materiálu strážní věže. Po vojně ale přišly jiné starosti. Vzpomínka se mi vrátila už jako manželovi a otci dvou synů, když jsem k nějakému výročí dostal bonboniéru s obrázkem Eiffelovy věže. Tehdy jsem si řekl, že to zkusím,“ svěřil se šikovný modelář.

Eiffelovka se povedla

Na premiéru si však prý nevybral zrovna snadné téma: světoznámá kovová konstrukce totiž modelu ze špejlí nic neodpustí, všechny jsou v ní vidět. Ale povedlo se, což přineslo chuť do dalších prací, už vesměs orientovaných na tuzemskou provenienci.
Ubrusy na stole v kuchyni, takto hájemství paní Novákové, postupně ničily Zvíkov, Kost, Karlštejn, pražská Staroměstská radnice, Hluboká, Vranov a Lednice. Všechny jsou vystaveny v Protivíně.

Chybějí následovníci

Pražský hrad si u Ladislava Nováka objednali okouzlení zástupci Agentury Dobrý den. „Za každého „pana Nováka“ jsme tu rádi a trochu se obáváme, že následovníci nejsou,“ posteskl si prezident pelhřimovské Agentury Dobrý den Miroslav Marek. Jako by současná doba trpělivost a čas, jako hlavní předpoklady ke vzniku unikátů, ubíjela.

Maturita a státnice dohromady

„Když to vzniká kousek po kousku a vidíte výsledky, tak to baví,“ poznamenal Novák. Poslední dílo však prý vznikalo kvůli objednávce v časovém presu a to už prý není ono.
„Ta práce je sama o sobě náročná. Nejdřív si musíte dílo přesně rozkreslit podle originálu, pak dát do měřítka. U okýnek se neobejdete bez pinzety, a že jich je,“ pohlédl na sestavený symbol české státnosti. Chuť na další práci zatím prý nedostal a myslí si, že už nepřijde. „Pražský hrad byla moje modelářská maturita a státnice dohromady,“ prohlásil majitel šikovných rukou.