V České republice jsou však častější benefity nehmotné, především pojistné a penzijní produkty. Vyplynulo to z průzkumu ING Pojišťovny, do kterého se zapojilo 218 českých a slovenských společností.

V čele jsou stravenky a mobily

Čeští i slovenští zaměstnavatelé nejčastěji motivují své zaměstnance prostřednictvím vzdělávání, stravenek a mobilního telefonu. V České republice se přitom největší oblibě těší vzdělávání (82 %), zatímco slovenské nabídce vládne služební telefon (95 %).

Penzijní připojištění je v Česku populárnější

Ač se nabídka nejoblíbenějších zaměstnaneckých výhod v obou bývalých československých republikách příliš neliší, odlišný zájem u zaměstnavatelů zaznamenaly benefity v podobě penzijního připojištění a životního pojištění. Ty jsou v Česku daleko populárnější než na Slovensku.

Zatímco v České republice příspěvek na penzijní připojištění poskytují tři čtvrtiny firem a je tak hned čtvrtým nejvyužívanějším benefitem, na Slovensku s 64 % obsadil až sedmou příčku. Menší oblibu u slovenských představitelů firem zaznamenalo i životní pojištění, které poskytuje jen pětina slovenských společností. To je méně než v Čechách, kde tento benefit nabízí 43 % podniků.

Slováci jsou emotivnější

„Přesto, že se penzijní připojištění těší oblibě v obou zemích, liší se důvody pro jeho zařazení do nabídky. Čeští zaměstnavatelé v tomto ohledu smýšlejí spíše ekonomicky a nejčastějším argumentem je finanční výhoda pro firmu. Láká je především daňová odečitatelnost, která příspěvku na penzijní připojištění dává jednoznačnou výhodu oproti navýšení platu o stejnou částku. U našich sousedů naopak můžeme vsadit na to, že vedení firem má emotivnější náhled pro zavedení tohoto benefitu. Hlavním důvodem je pro slovenské zaměstnavatele zabezpečení jejich zaměstnanců na důchod,“ uvedl Jiří Běťák, ředitel Employee Benefits ING Pojišťovny.

Benefity a ekonomická situace

Navzdory přetrvávající hospodářské nejistotě více než čtvrtina firem v obou zemích zaznamenala oproti loňskému roku zlepšení své ekonomické situace. Přesto jsou Čeští zaměstnavatelé v porovnání se slovenskými pesimističtější. Současný stav ve srovnání s prvním půlrokem 2011 považuje za horší 30 % českých společností, ale jen 18 % slovenských podniků.

„Na rozdíly v nabídce benefitů tak může mít vliv i stav hospodaření ve firmách – slovenské firmy vnímají, že na tom jsou lépe, a motivují tak své zaměstnance ve větší míře, české jsou naopak díky ekonomické nestabilitě v tomto ohledu opatrnější,“ uzavřel Jiří Běťák.