To všechno a ještě mnohé další trénuje v těchto dnech na palubě vlaků LEO Express na zkušebním okruhu u Velimi skupina prvních 15 stevardů a stevardek, kteří nedávno uspěli v náročném výběrovém řízení a nastoupili do LEO Express. Vybraní adepti pod dohledem zkušených lektorů nyní procházejí důkladným teoretickým i praktickým nástupním výcvikem.

Vycházet vstříc požadavkům cestujících

Výcvik má naučit členy palubních posádek vycházet maximálně vstříc požadavkům cestujících a splnit každé jejich přání. Na palubě soupravy stevardi trénují například pohyb za jízdy, dokonalou komunikaci se zákazníky, roznos jídla a pití v co nejkratším čase atd.

Procvičují se také v řešení nejrůznějších více či méně ošemetných událostí. Musí si umět poradit i s agresivním nebo nedisciplinovaným cestujícím, s opilci a v případě potřeby poskytnout i první pomoc.

Celá posádka vlaku včetně strojvedoucího spolu musí průběžně komunikovat a tvořit sehraný tým. Výcvik je náročný, bude probíhat až do podzimu. Ti stevardi, kteří se v rámci výcviku ukážou jako nejlepší, pak budou jmenováni vedoucími paluby a získají zodpovědnost za celou posádku.

Možnost pracovat v nové firmě láká

Své motivy nástupu do LEO Express popisuje Markéta Cacková, vystudovaná učitelka, která dříve pracovala u konkurenčního vlakového dopravce.

„Práce stevardky mě baví, ráda komunikuji s lidmi. Do LEO Express mě zlákala zejména možnost pracovat v nové rostoucí firmě a perspektiva profesního růstu. Na palubě budeme mít během jízdy docela hodně úkolů - od asistence při nástupu do vlaku, přes poskytování všech palubních služeb, pomoci cestujícím až po kontrolu jízdních dokladů.“

Markéta je zatím v LEO Express velmi spokojena. „Jakkoliv výběrové řízení bylo docela náročné a dlouhé, byla to pro mě zábava a už se moc těším, až naše krásné vlaky vyjedou na trasu mezi PrahouOstravou,“ dodává Markéta Cacková.

Nacvičovali i pomoc při porodu

Stevardi si dokonce vyzkoušeli cvičný porod. Trénink přitom potvrdil, jak je důležité, aby vlaková posádka za této situace správně komunikovala s okolím, zajistila záchranáře a nezapomněla ani na vyřízení potřebných formalit.

Všichni z první skupiny stevardů LEO Express mají za sebou náročné několikakolové výběrové řízení, do něhož se přihlásilo více než 800 uchazečů. V průběhu podzimu pak LEO Express přijme další stevardy, strojvedoucí a jiné potřebné pracovníky tak, aby mohl dopravu mezi Prahou a Ostravou v plném rozsahu odstartovat v prosinci letošního roku.