Co přinášejí do firmy ženy? Z hlediska firemní kultury, výkonu, tržního úspěchu, kreativity… V čem vidíte jejich největší přínos?

Ženy jsou výborné v komunikaci a diplomacii. Ve sporech se nesnaží tvrdohlavě uspokojit své ego. Jsou empatické a podle mých zkušeností i méně individualistické než muži.

Anna Hudáková,HR Director, Zentiva

Anna Hudáková,HR Director, Zentiva

FOTO: archiv Zentiva

Ženy možná nejsou vždy vizionářky, ale mají nepřehlédnutelné vlohy k dokončení úkolů. Dotahují vždy to, co si předsevzaly. Umí také dělat na více úkolech najednou. Tyto vlastnosti se výborně doplňují s mužskými.

Mateřství je přirozené období v životě ženy, na tom nic nezměnilo ani 21. století

Výhodou jsou podle mne smíšené týmy, kde jsou ženy i muži. I když já osobně jsem nikdy nerozlišovala, zda je zaměstnanec muž či žena. Vždy mě zajímaly odborné kvality, schopnosti, aktivní postoj a výsledky.

Hlídáte při výběru zaměstnanců poměr mezi ženami a muži ve firmě? Máte v tomto směru nějaké kvóty či pravidla?

Každé násilné nařízení a uzákoňování narušuje přirozenost situace. V naší společnosti se řídíme principem rovných příležitostí a vždy při výběru zaměstnanců nebo manažerů přihlížíme hlavně ke schopnostem, vědomostem, zručnosti a zkušenosti daného uchazeče a tedy k jeho vhodnosti pro danou pozici.

Pozitivní diskriminace žen ale ve světě existuje. Některé evropské země již předpisy podporující ženy v řídících funkcích využívají a zdá se, že to funguje. Jako první s nápadem přišlo v roce 2003 Norsko, které zavedlo 40procentní kvótu. Příští rok by chtěl stejného poměru mužů a žen dosáhnout Island, v roce 2015 Španělsko a za další dva roky Francie.

V celé EU je doposud mezi manažery méně žen než mužů, to samé lze konstatovat i o zastoupení žen v národních parlamentech či vládách.

Jaké typy pozic se ženami nejlépe nebo nejvíce obsazují?

Rodové stereotypy říkají, že dívky se hodí více na humanitární obory, chlapci na přírodovědné. Tak si také často vybírají studijní obory. Logicky proto máme více žen v pozicích, které mají spíše co do činění s personalistikou, komunikací, financemi, ale také marketingem a mezi farmaceutickými reprezentanty máme řadu žen, které mají kromě kvalitního vzdělání i výborné komunikační a sociální dovednosti.

Muže máme spíše na pozicích spojených s vývojem, výrobou a technickými obory. V tomto poměru k nám již přicházejí uchazeči o práci.

Nejsem však zastánkyní názoru, že úplně všechny profese jsou univerzálně stejně vhodné pro muže a ženy, i když se to možná bude zdát politicky nekorektní. Existují příklady fyzického omezení – činnosti, které by ženy neměly vykonávat, v takových případech uměle vytvořenou rovnoprávnost neuznávám, protože může škodit.

Liší se ženy absolventky od mužů absolventů při přijímacích pohovorech?

Všeobecně se ví, že děvčata již ve školním věku lépe komunikují a lépe prospívají. O tom, proč to tak je, bylo napsáno mnoho studií.

Faktem ale je, že chlapci jsou odvážnější a sebevědomější. To se do jisté míry projevuje i při přijímacích pohovorech absolventů. Nerada bych však v tomto směru generalizovala, berte to jen jako drobné postřehy z praxe.

V naší společnosti žádné rozdíly při přijímacích pohovorech neděláme. Chceme kvalitní a ambiciózní zaměstnance a věřte mi, že jsou stejně dobří mezi oběma skupinami absolventů.

Jak přistupujete k mateřství svých zaměstnankyň? Poskytujete jim nějaké výhody či úlevy?

Jsme firma, která se stará o zdraví. A zdraví nechápeme jen jako absenci fyzických chorob, ale také jako schopnost člověka vést plnohodnotný život i v duševní, rodinné a sociální oblasti.

Mateřství je přirozené období v životě ženy, na tom nic nezměnilo ani 21. století. Já sama jsem matka dvou dospělých dětí a již nyní se těším, že někdy v budoucnu přijdou i vnoučata.

V současnosti máme na mateřských a rodičovských dovolených přibližně 15 % zaměstnanců. Ráda konstatuji, že za poslední roky se nám počet maminek výrazně rozrostl, a to je asi dobré znamení, že naše mladé kolegyně nemají obavy přerušit kariéru kvůli založení rodiny.

Ve firmě máme více způsobů, jak maminkám vyjít vstříc. Abychom jim umožnili hladce založit vlastní rodiny, neztrácíme s nimi kontakt během mateřské dovolené a umožňujeme jim návrat do práce na částečný úvazek. Některé maminky využíváme jen nárazově na projekty, případně při interním vzdělávání. Ty, které se vrátí zpět, mají možnost získat příspěvek na péči o dítě apod.

Maminky zároveň přinášejí na pracoviště nový rozměr. Ženy v této situaci si musí vypěstovat i v osobním životě flexibilitu, kreativitu a schopnost rychlého řešení problémů. Jejich osobní život je přirozeně vyškolí v efektivním řízení povinností, což se velmi dobře dá využít i v práci.