Ojedinělý výzkum patří do projektu, jehož součástí je také velká kampaň, poradenství či speciální web. Na projektu spolupracuje organizace Člověk v tísni, reklamní agentura a národohospodářský ústav.

Počet pomocnic v domácnosti roste

"Je to ojedinělý výzkum. Tato skupina nebyla zatím nikdy příliš zkoumána. Většina žen, které začínají pracovat v ČR a nepřicházejí sem jako vysoce kvalifikované síly, přitom prochází českými domácnostmi. Některé tam uklízejí jednorázově, jiné to mají jako profesi," uvedla koordinátorka ze Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) Magda Faltová. Podle ní zkušenosti SIMI ukazují, že si migrantky prací v domácnostech vydělávají v Česku stále častěji.

V zemi fungují specializované agentury, které nabízejí českým zájemcům chůvy či uklízečky ze zahraničí. Podle organizátorů projektu patří tyto ženy k nejzranitelnějším skupinám cizinců. Neumějí česky, neznají svá práva a bývají závislé na českých rodinách, u nichž jsou. Zaměstnavatelé toho pak někdy zneužívají.

Zmapovat postavení zahraničních žen

Dvouletý projekt se soustředí na Středočeský kraj. Polovina cizinců, kteří v ČR pobývají legálně, je totiž právě tady a v Praze. Na konci června jich tu žilo přes 221.344. Přechodný pobyt mělo 131.651 z nich.

Organizátoři projektu, který je financován z Evropského sociálního fondu, chtějí díky výzkumu zjistit třeba to, zda mají ženy smlouvu či živnostenský list, kolik vydělávají, jestli s nimi přijela i jejich rodina či zda posílají peníze do vlasti. Výsledky budou v roce 2014.

Ještě předtím by ale autoři projektu rádi otevřeli debatu o domácí práci, jejích podmínkách a hodnotě. Na jaře příštího roku by měla startovat kampaň, kterou připravuje renomovaná agentura. Projekt by měl posílit také poradenství, seminář a podporu pro cizinky. Vznikne také speciální web v několika jazycích.

Mezi pomocnicemi jsou i vysokoškolačky

Za práva zahraničních uklízeček začalo SIMI bojovat v březnu, kdy odstartovalo svou první kampaň "Víte, kdo vám doma uklízí?". Spot, který je k vidění na internetu a který by na podzim měla vysílat televize, mířil na zaměstnavatele cizinek.

Mladý muž v něm křičí na uklízečku z Východu, kam mu dala jeho výsledky. Žena mu pak s přehledem příklady vypočítá a znovu se vrací k mytí oken v mladíkově bytě. Doma totiž bývala učitelkou matematiky. Spot vidělo několik desítek tisíc lidí. Podle Faltové vyvolal velkou odezvu i na Ukrajině