Hlavní obsah

Zaměstnanecké benefity: v kurzu je vzdělávání, penzijní připojištění, ale i zážitky

Novinky, kil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V žebříčku nabídky daňově zvýhodněných benefitů již druhým rokem vede vzdělávání – nabízí jej 82 % firem. Na druhé místo se po loňském poklesu dostaly stravenky, které aktuálně nabízí osm z deseti podniků. Trojici nejoblíbenějších benefitů uzavírá tradičně penzijní připojištění (74 %).

Foto: Profimedia.cz

Z daňově nezvýhodněných benefitů jsou nejčastější mobilní telefony a služební automobil.

Článek

Z daňově nezvýhodněných benefitů si prvenství stále drží služební automobil a mobilní telefon, který však zaznamenal citelný meziroční pokles. Vyplynulo to z červnového průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi 120 českými společnostmi.

Stravenky opět táhnou

Osm z deseti firem poskytuje svým zaměstnancům vzdělávání, které je tak nejčastěji využívaným daňově zvýhodněným zaměstnaneckým benefitem.

Pro firmy je zajímavější přispívat na penzijní připojištění a odečíst si tuto investici z daní,než přidat zaměstnanci stejnou částku v základním platovém ohodnocení
Jiří Běťák, ING Pojišťovna

„Oproti loňskému roku stoupla jeho nabídka o 4 %, což jen dále potvrzuje trend zaměřovat se na osobní a kariérní růst zaměstnanců, byť se i nadále setkáváme se zvýšením významu hmotných a finančních benefitů,“ řekl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro oblast hospodářské politiky a konkurenceschopnosti.

Nejzajímavější vzestup z oblasti materiálních benefitů zaznamenaly stravenky, jejichž nabídka se v loňském roce ocitla v útlumu. Zatímco loni po dlouhé době kralování sestoupily s 68 % na třetí místo nejčastěji nabízených výhod, letos se opět vracejí na výsluní. Nabízí je dokonce nejvíce firem za dobu trvání průzkumu, a to 81 %.

Mladí myslí na stáří

Stále stoupá také zájem o penzijní připojištění, které má v nabídce již 74 % oslovených společností.

„Pro firmy je samozřejmě zajímavější přispívat na penzijní připojištění a odečíst si tuto investici z daní než přidat zaměstnanci stejnou částku v základním platovém ohodnocení, se kterým jsou spojeny další náklady. Jako hlavní důvod pro poskytování tohoto benefitu to uvádí 42 % z nich,“ uvedl Jiří Běťák, ředitel Employee Benefits ING Pojišťovny.

Firmy přitom vnímají, že se jedná již o standardní zaměstnaneckou výhodu a pro více než polovinu z nich je to nejdůležitějším přínosem pro její zařazení do nabídky. Příspěvky zaměstnavatelů stále stoupají a nyní činí v průměru bezmála 600 korun, přičemž ty nejvyšší dosahují 2200 Kč.

Reforma změny nepřinese

„Předpokládali jsme, že v souvislosti s penzijní reformou dojde v příštím roce k výrazným změnám v nabídce benefitů. To se však překvapivě nepotvrdilo a u 93 % společností nebude mít změna našeho penzijního systému na poskytování příspěvku na penzijní připojištění žádný vliv,“ vysvětlil Jiří Běťák. Zájem o nově vzniklý druhý pilíř totiž tři čtvrtiny společností předpokládají jen maximálně u 25 % zaměstnanců.

Mobil už není výhodou

Z daňově nezvýhodněných benefitů jsou nejčastější mobilní telefony a služební automobil. Shodně je nabízí 75 % oslovených firem.

„Oproti loňskému roku znatelně klesla nabídka mobilního telefonu, a to o devět procent. Pomalu dochází k přesunu tohoto benefitu z nadstandardní nabídky do skupiny běžných pracovních pomůcek,“ vysvětlil Radek Špicar. Řada zaměstnanců už totiž nebere mobil za nějakou extra výhodu, ale za běžný pracovní nástroj, výhodný spíše pro zaměstnavatele.

Mnohem více společností se proto snaží motivovat své zaměstnance formou zážitků, např. příspěvkem na sport, kulturu či dovolenou.

Vzdor krizi benefity zůstávají

Po optimistickém loňském roce, kdy došlo ke zlepšení ekonomické situace u většího podílu společností, hodnotí společnosti v roce 2012 vývoj smíšeně. Zlepšení ekonomické situace zaznamenalo jen 27 % firem oproti 41 % v roce 2011 a 31 % v roce 2010.

Navzdory přetrvávající hospodářské nejistotě nemá ekonomická situace významnější vliv na nabídku benefitů. Výjimku tvoří vzdělávání, u kterého 17 % společností, které svou situaci označily jako horší, plánuje snížení nabídky či úplné zrušení.

Reklama

Výběr článků

Načítám