Své týmy už připravují divadla, banky i mobilní operátoři. V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá.

Vyhnou se dopravním zácpám

„Zaměstnanci si mohou vyzkoušet, jak rychlá a pohodlná je cesta na kole. Vyhnou se dopravním zácpám a před celodenním sezením v kanceláři udělají něco pro své tělo. Ze sedla bicyklu je příjemné se kochat okolím a potkávat kolegy,“ vysvětluje manažerka kampaně „Do práce na kole“ z iniciativy Auto*Mat Iva Nevečeřalová. Účastníci navíc přispějí ke zlepšení ovzduší. Podle statistik EU pochází 70 % zátěže životního prostředí ve městech z automobilové dopravy.

V západní Evropě je to populární

V západní Evropě je jízdní kolo jako dopravní prostředek pro cesty po městě stále populárnější a zdaleka se netýká jen nízkopříjmových skupin nebo sportovců. Živým důkazem je velvyslanec Nizozemského království v ČR Jan C. Henneman, který přijel na tiskovou konferenci k zahájení kampaně na svém skládacím kole.

Kampaň finančně podpořila i ambasáda Spojených států, a také její zaměstnanci sestavují cyklotým. „Po loňském úspěchu se Velvyslanectví USA s radostí letos znovu zúčastní kampaně. Je důležité podporovat dopravu šetrnou k městu a životnímu prostředí obecně,“ říká Greg Gaede, zástupce rady pro kulturní a tiskové záležitosti.

Kolo jako součást života

Kampaň se koná pod záštitou primátora hlavního města Bohuslava Svobody. Vedle diplomatů a politiků ji podporují osobnosti kulturního a společenského života. Herec Kryštof Hádek vnímá jízdní kolo jako klíč k proměně města.

„Po Praze jezdím na kole už pět let. Je to nejrychlejší a nejpříjemnější způsob dopravy a navíc zažívám město i jinak než přes okno auta v zácpě. Prosazovat cyklistickou dopravu je to nejlepší, co pro sebe a město můžeme udělat. Stojany na kolo by měly být před každým divadlem, kinem, školou či restaurací. Jízda na kole by mohla být skvělou součástí života jako třeba v Amsterdamu,“ říká Kryštof Hádek.

Přihlášky do konce dubna

Po loňském úspěchu probíhá letos kampaň „Do práce na kole“ celostátně. Vedle Prahy se bude jezdit v Brně, Liberci a v Pardubicích. Přestože registrace běží necelé dva týdny, přihlásily se už tři stovky týmů. Další zaměstnanci se mohou hlásit až do 30. dubna.

Firemní týmy i jednotlivci pak budou od 2. do 31. května soutěžit o pravidelnost dojížďky i počet ujetých kilometrů. Každý účastník dostane originální tričko s motivem kampaně od internetového obchodu Čoromoro. Do soutěže láká kurýrní služba Messenger, jejíž poslíčci na kolech rozdávají pozvánky zákazníkům.