Rychlost však není jediným faktorem, na kterém závisí váš úspěch. Jak tedy zaujmout personalistu a úspěšně projít výběrovým řízením?

Ivana Hladíková

Ivana Hladíková

FOTO: archiv TNT Express

Většina personalistů by za největší prohřešek uchazečů o práci označila neuváženou reakci na množství inzerátů. Uchazeči často nepřemýšlejí a reagují na inzeráty bezhlavě. Pak se octnou v situaci, že si po jednom dni už ani nepamatují, kam všude svůj životopis poslali.

Uchazeči často nepřemýšlejí a reagují na inzeráty bezhlavě

Proto doporučuji, ujasnit si nejprve, o jakou pozici máte zájem a proč, a zároveň se zamyslet nad tím, zda nabízená pozice odpovídá vašim představám a jestli na druhé straně můžete vy splňovat očekávání inzerující firmy.

Jaké otázky si položit

 

• Proč je pro mě nabízená pozice zajímavá?
 • Proč si myslím, že jsem vhodný uchazeč?
 • Co mohu společnosti přinést?
 • Co naopak sám od firmy očekávám?
 • Co je XY za společnost? Kde sídlí (budu v případě nutnosti ochoten dojíždět nebo se přestěhovat)?

Aby bylo možné výše uvedené otázky zodpovědět, je nutné reálně zhodnotit sám sebe, svoje znalosti, zkušenosti, povahové vlastnosti a představy o budoucím zaměstnání.

Průvodní dopis je nutností

Často se objevuje názor, že průvodní/motivační dopis je k ničemu, že ho personalisté nečtou. Pokud reagujete na inzerát pozice, která vás opravdu zaujala (a zároveň je potenciálně zajímavá pro větší množství lidí), může vás absence průvodního dopisu vyřadit z tzv. předvýběru.

Proto vřele doporučuji doplnit zaslaný životopis o průvodní dopis, který je třeba připravit individuálně pro každou pozici, na niž chcete reagovat. Životopis a průvodní/motivační dopis jsou totiž jedinou informací, kterou o vás personalista má. Protože vás nezná, musí vycházet z údajů, které mu o sobě poskytnete. Snažte se proto, aby se měl o co opřít.

Dopis připojený k životopisu zároveň slouží ke zjištění, že o nabízené pozici přemýšlíte a neodpovídáte hromadně na 10 různých inzerátů. Personalista díky průvodnímu dopisu rovněž získá základní představu o vašich vyjadřovacích schopnostech a celkové motivaci.

Nebojte se ozvat

Pokud máte o pozici skutečný zájem, nebojte se po pár dnech na personální oddělení dané společnosti zavolat nebo napsat, zkrátka připomenout se a případně zjistit, v jaké fázi výběrové řízení je. Máte tak další možnost, jak na sebe upozornit a přesvědčit personalistu o upřímném zájmu získat nabízenou práci.

V případě, že v době, kdy hledáte zaměstnání, najdete v mobilu nepřijatý hovor, volejte zpět. Prokážete tím svůj aktivní přístup.
Jste-li už pozváni na pohovor a na sjednanou schůzku se z nějakého důvodu nemůžete anebo nechcete dostavit, vždy o tom druhou stranu informujte. Firmy si dnes běžně vedou záznamy o uchazečích, kteří nepřišli na pohovor.

Jak se chovat na pohovoru

Na sjednanou schůzku se předem dobře připravte. Zjistěte si o dané společnosti co nejvíce informací a připravte si předem otázky, na které byste ve stresu mohli zapomenout. Zvolte vhodné oblečení a dbejte na osobní hygienu.

V průběhu pohovoru se nebojte být aktivní, zmiňte své úspěchy a silné stránky. Pohovor je vaší šancí ukázat, že právě vy jste pro firmu tím vhodným člověkem.
Na závěr setkání se neostýchejte zeptat, kdy můžete čekat výsledek výběrového řízení (pokud tato informace nezazní v průběhu pohovoru). Jestliže v deklarovaném čase oznámení o výsledku nepřijde, sami se ozvěte.

Buďte přirození

Pokud jste velcí trémisté, popř. silně introvertní typy, nebojte se s touto skutečností personalistovi svěřit. Na druhé stran se však snažte co nejvíce se uvolnit a odpovídat na otázky pravdivě, stručně a jasně. S odpovědnou osobou se většinou uvidíte pouze jednou, nebudete proto mít druhou šanci zaujmout a přesvědčit.

Uvědomte si, že i člověk sedící proti vám nejméně jeden pohovor coby uchazeč také absolvoval, dokáže tedy pochopit vaše pocity a obavy.

A nezapomeňte, že výběrové řízení není jen o tom, jestli si firma vybere pro spolupráci právě vás, ale také o tom, zda se vy rozhodnete spojit s danou firmou svou profesní dráhu.

 Ivana Hladíková

           (Autorka pracuje jako Country HR manažerka společnosti TNT Express ČR)