Odkládání kravat v bankách, kancelářích a na úřadech začalo neformálními pátky. Jenže teď přicházejí novodobí podnikatelé, kteří jsou kreativní, pracují na internetu a prosazují stále neformálnější oblékání. Majitelé Facebooku či Googlu rozhodně mezi obhájce kravat a klasických obleků nepatří. Tři čtvrtiny britských podnikatelů souhlasí s tím, že kravata se nedožije příštího století.

Podle průzkumu společnosti Deal Jungle si jednapadesát procent malých a středních firem ve Velké Británii myslí, že kravaty zmizí do dvaceti let, zatímco více než pětina věří, že to bude už do deseti let.

Formálnímu oblečení pomalu odzvání

„Úspěch takových podniků jako Facebook či Google, kde hlavní šéfové nosí džíny a mikiny, se zřejmě podepisuje na korozivním efektu myšlenky, že do práce se musí ve formálním oblečení,“ tvrdí mluvčí společnosti Deal Jungle.

Na odkládání kravat se podepisuje také globální oteplování a snižování spotřeby energie. V letních měsících totiž rozhalená košile šetří množství energie spotřebované klimatizacemi. Mužům v kravatách je větší horko a potřebují k práci nižší teplotu prostředí než ti v košili rozepnuté či pracující jen v tričku. Mnohé firmy proto ve dnech největších veder povolují svým zaměstnancům odložit kravatu a oblákat se neformálněji.