Osmnáctiletý Štěpáník titul vyhrál už podruhé. Pekaři dostali těsto a na čas z něj pletli housky. "Nejtěžší je správně vyválet prameny. Když se udělá kluzké nebo hodně pomoučené těsto, tak to klouže, prameny se rozmačkávají a člověk ztrácí čas," popsal správnou výrobu pletených housek Štěpáník.

Soutěžili před očima návštěvníků

Učni soutěžili i o nejatraktivnější pekařské a cukrářské výrobky, všechno pekli přímo před zraky návštěvníků veletrhu, kteří si mohli voňavé a lákavé pečivo v závěru také prohlédnout.

V soutěži o titul nejlepšího pekaře studenti pekli během devíti hodin chleby, vánočky, koláče a housky. Nejlepším pekařem juniorem roku 2012 se mezi 15 soutěžícími ze sedmi potravinářských škol stal Jan Havlík z hotelové školy v Kroměříži.

Zájem o pekařské řemeslo klesá

I přesto, že návštěvníci veletrhu mohli vidět mnoho mladých a šikovných pekařů a cukrářů, zájem o toto řemeslo klesá. Podle Jaromíra Dřízala z Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů se nyní ve školách učí kolem 590 mladých pekařů, což je zcela nedostatečné.

"Kombinace časové náročnosti, manuální práce a výdělků je zřejmě důvodem, proč řemeslo není atraktivní. Firmy si v současné době nemohou dovolit zaplatit pekaře tak, jak by si zasloužili," řekl Dřízal.

Veletrhy pomáhají prezentovat řemesla

K prezentaci pekařiny jako řemesla slouží podle něj i veletrhy. "Chodí sem rodiče, kteří potom přihlašují své děti na učební obory. Pohled na pekaře v praxi by jejich rozhodování mohl pomoci," uvedl Dřízal. Celkově by řemeslu pomohl důraz zákazníků na kvalitu, ne na cenu, a lepší ohodnocení výrobků.