Uvedené údaje vyplývají z lednových statistik internetového portálu Jobs.cz, který při jejich zpracování vycházel z téměř 21.000 inzerovaných pracovních míst.

Požadují vyšší úroveň znalostí

V případě angličtiny požadovaly firmy ve čtyřech pětinách středně pokročilou a lepší úroveň znalostí. Podobné to je u němčiny. "Opět se více než čtyři pětiny týkaly střední a vyšší úrovně znalosti jazyka," uvedl Tomáš Ervín Dombrovský ze společnosti LMC, která portál provozuje.

Další jazyky se prakticky nepožadují

Požadavky na znalost dalšího cizího jazyka, například francouzštiny, španělštiny, polštiny a dalších, jsou minimální. Podíl na celkovém počtu inzerovaných míst u nich nepřesáhl jedno procento.

Překvapivě podstatně žádanější jsou znalosti češtiny, které se vyskytují v téměř šesti procentech inzerátů. Explicitní požadavek výborné znalosti češtiny se týká především komunikačních pozic, například u tiskového mluvčího či u marketingu, nebo u obchodních a dalších pozic, v nichž je zapotřebí perfektní reprezentace firmy.

"To je případ většiny z těch inzerátů, u nichž je výslovně uveden požadavek znalosti češtiny na úrovni rodilého mluvčího," uvedl Dombrovský.

Znalost češtiny se předpokládá

Část firem přitom podle něj dobrou znalost češtiny bere jako samozřejmý předpoklad. Při přijímacím pohovoru je to vnímáno jako nutná podmínka pro spolupráci i v případech, kdy to povaha práce nevyžaduje nebo se ve firmě používá jako hlavní jazyk angličtina. To je podle Dombrovského v rozporu s antidiskriminačním zákonem.