Hlavní obsah

Firmy mají nedostatek kvalifikovaných pracovníků

Právo, kil

Zatímco statisíce lidí marně hledají pracovní uplatnění, řada firem si stěžuje na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Velká poptávka je po odbornících z oblasti informačních technologií.

Foto: archív Gopas

Kdo si bude chtít udržet práci, bude se muset dále vzdělávat.

Článek

„Z šetření společnosti LMC vyplývá, že firmy dlouhodobě nejvíce hledají programátory. V této oblasti nabízejí dvojnásobek pracovních míst oproti druhé nejčastěji poptávané pozici, jíž je IT analytik,“ upozorňuje Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas. Zároveň dodává, že za současných podmínek vzroste potřeba firemního vzdělávání.

Získávat praxi již během studia

„Začít je třeba už u studentů středních a vysokých škol, kteří by měli mít možnost získat potřebnou praxi ve firmách již během studia, například prostřednictvím vzdělávacích programů. Studenti se pak budou snadněji adaptovat na rostoucí požadavky firem a jejich kvalifikační úroveň bude odpovídat aktuálním potřebám zaměstnavatelů,“ říká Dvořák.

Průzkum Hospodářské komory

Podle průzkumu Hospodářské komory ČR se jen malá část firem (9 %) chystá na přelomu letošního a příštího roku přibírat nové zaměstnance. Zhruba dvakrát více (17 %) plánuje propouštět nebo snižovat počty zaměstnanců prostřednictvím dobrovolných odchodů. Necelá polovina firem (45 %) zatím předpokládá, že počet zaměstnanců na přelomu roku nezmění a zhruba třetina (29 %) stále neví, zařídí se až podle vývoje ekonomické situace.

Zaměstnanci se musí dál vzdělávat

I když některé firmy budou snižovat počty zaměstnanců, zaměstnavatelé si uvědomují, že kvalifikované odborníky si musí udržet, a to i navzdory úsporným opatřením. Kdo ale bude chtít ve firmě zůstat, bude na sobě muset pracovat a dále se vzdělávat.

„Mnozí zaměstnavatelé již dnes vyžadují, aby jeden zaměstnanec zvládl pracovat za dva lidi, dovedl samostatně přemýšlet a byl invenční. Firemní vzdělávání pak poslouží k rozvoji těchto kompetencí,“ vysvětluje Jan Dvořák.

Vzdělávací programy jako benefit

V poslední době přibývá podniků, které poskytují svým zaměstnancům vzdělávací programy jako nepeněžní firemní benefit. Mezi průkopníky tohoto přístupu u nás jsou zahraniční firmy a české firmy se zahraniční účastí, ryze tuzemské podniky je však začínají následovat.

Reklama

Výběr článků

Načítám