Ve většině kultur jsou sice ženy skutečně o něco horší v matematice, ale je to právě tam, kde mají méně práv a příležitosti než muži. V zemích s rovností pohlaví tyto rozdíly náhle mizí. Takže biologicky podmíněné určitě nejsou.

Rozhoduje společenská kultura

Jsou podmíněny společností, tedy kulturou a výchovou. „Testovali jsme několik nedávno předložených hypotéz, které se snaží vysvětlit domnělý rozdíl mezi pohlavími v matematice, a zjistili jsme, že je nepodporují vědecká data,“ tvrdí profesorka onkologie Janet Mertzová z University of Wisconsin v Madisonu, jež na výzkumu spolupracovala s profesorem matematiky Jonathanem Kanem.

Při stejných podmínkách rozdíly zmizí

Společně analyzovali data z 86 různých zemí, ale do analýzy zahrnuli tentokráte i sociální parametry, především vzdělanost, příjmy, zdravotní péči a účast v politice u obou pohlaví. A výsledky hovoří jasně.

Tam, kde jsou ženy považovány za něco méněcenného ve srovnání s muži, mají nižší vzdělání, nižší příjmy a jsou v politice zastoupeny výrazně menšinově či vůbec, převažují chlapci v matematice nad dívkami.

Ale tam, kde mají dívky a potažmo ženy více práv a podobné či stejné podmínky jako muži, mají v matematice stejné výsledky a rozdíly mezi pohlavími mizí.

Z rovnosti těží obě pohlaví

„Co je ale na celém výzkumu nejpodstatnější, je to, že lepší výsledky v matematice mají v zemích s rovnými příležitostmi pro obě pohlaví nejen dívky, ale také chlapci. Je to logické. Pokud mají ženy vysoké vzdělání a vysoké příjmy, pak z toho mohou těžit jejich dcery i synové a mají lepší výsledky ve škole i v matematice,“ vysvětluje profesor Kane.