Podnikání je tvůrčí činností a úspěch v něm je podmíněn trvalou inovací. Ve světě změn je úspěch spojen se schopností odhalit skryté vazby, jež modelují zákaznické tužby po nových produktech a službách.

Vyvinout radar k nalezení příležitostí na trhu předpokládá tvořivost, která je zdrojem nových nápadů, jež následný proces inovace uvádí v praktický život. Odborníci proto někdy definují inovaci jako aplikovanou tvořivost.

Tvořivost lze rozvíjet

Lidé se často mylně domnívají, že tvořivost je vyhrazena géniům. Není to pravda. Ačkoli někteří lidé jsou nadáni větším množstvím talentu, každý normálně vyvinutý člověk je schopen tvořivě pracovat, má-li vytvořeny potřebné podmínky. Tvořivost je tak nejen možná ale i žádoucí ve všech formách práce; navíc je možné ji rozvíjet a pěstovat.

Nejtvořivější jsou děti. Picasso o nich prohlašoval: „Všechny děti jsou umělci. Problém je v tom, jak zůstat umělcem, když člověk vyroste.“

George Land, spoluautor knihy Bod zlomu a dále vzpomíná, jak v roce 1968 nechal vyplnit šestnáct set pětiletých dětí test tvořivosti, který používala NASA pro výběr talentovaných inženýrů a vědců. Tentýž test nechal stejnou skupinu dětí vyplnit o pět a o deset let později.

Zatímco v pěti letech test vyplnilo správně 98 procent dětí, v deseti letech už to bylo jen 30 procent a v patnácti letech pouze 12 procent původních účastníků. „Z toho jsme museli vyvodit závěr, že naše výuka potlačuje kreativitu,“ uvedl Land.

Nebát se selhání

Základním aspektem kreativity je nebát se selhání. Jsou profese, kde se s tvůrčím přístupem setkáváme častěji. Pomineme-li sféru umění, v podnikovém prostředí jsou to podle provedených výzkumů nejčastěji střední a linioví manažeři, kteří mají blízko k praktickému řešení úkolů.

Základním aspektem kreativity je nebát se selhání.

Většinou však nejde o geniální vnuknutí či osvícení shora, ale o spoustu usilovné práce při odstraňování překážek efektivnosti. Ostatně už Thomas Alva Edison definoval genialitu jako „jedno procento inspirace a devětadevadesát procent perspirace“ neboli potu.

Podmínka úspěchu

Kreativní myšlení a inovace dnes jednoznačně představují základní podmínku úspěchu každé firmy. Před časem publikovaný průzkum osmi set soukromých společností ukázal, že v průměru celá čtvrtina jejich příjmů pochází z nových produktů a služeb a že tvořivý přístup k řešení problémů se pozitivně projevuje rovněž na vnitřním chodu firem.

Tvůrčí duch má pozitivní dopad i na atmosféru na pracovišti. Pracoviště, kde se daří tvořivým nápadům, je místem, kde lidé pracují rádi. Je těžké dosáhnout uspokojení v nudném, monotónním prostředí.

Pokud však vedení podniku podporuje tvůrčí myšlení, jsou lidé v práci spokojenější a zachovávají věrnost svému zaměstnavateli. Takové firmy rovněž přitahují jako magnet talentované lidi, kteří považují vyšší kvalitu pracovního života za nezbytnou podmínku své seberealizace.