Pozice obchodních manažerů se vyskytují téměř ve všech oborech napříč trhem. V organizační struktuře spadá obchodní manažer zpravidla pod obchodního ředitele. V menších obchodních společnostech může být obchodnímu manažerovi přímo nadřízen generální ředitel či Country Manager.

U větších společností, kde je více prodejních divizí, je také více obchodních manažerů (v hierarchii společnosti jsou na stejné úrovni). Každý z nich vede divizi nebo sekci dle produktového zaměření nebo typu zákazníků.

Náplní práce obchodního manažera je především plnění prodejních plánů, ve spolupráci s obchodním ředitelem připravuje také strategické plány a cenovou politiku.

Mezi další kompetence na této pozici patří vedení, motivování, kontrola a hodnocení obchodního týmu.

Požadavky na uchazeče pro pozici obchodního manažera se stejně jako u ostatních obchodních pozic liší dle konkrétní společnosti a zodpovědností spojených s pozicí.

Nejčastěji zaměstnavatelé požadují vysokoškolské vzdělání ekonomického nebo obchodního směru a zkušenosti s vedením obchodního týmu minimálně 2 roky. Mezinárodní společnosti kladou u uchazečů důraz na dobrou znalost anglického jazyka.

Zaměstnavatelé vyhledávájí osobnosti s organizačními a analytickými schopnostmi, odolné vůči stresu, s vynikajícími komunikačními, interpersonálními a prezentačními dovednostmi.

Fixní mzdové ohodnocení se na těchto pozicích pohybuje od 45.000 do 70.000 Kč (měsíční hrubá mzda) v závislosti na typu a velikosti společnosti.

Zuzana Schrötterová, manažerka divize Robert Half Sales & Marketing