Pozice obchodního ředitele se vyskytují napříč všemi obory na trhu. V organizační struktuře je obchodnímu řediteli zpravidla nadřízen generální ředitel nebo Country Manager. V menších obchodních společnostech se můžeme setkat s tím, že obchodní ředitel je nejvyšší pozice ve společnosti a spadají pod ní další oddělení, například finance, lidské zdroje (HR), marketing nebo logistika.

Náplní práce obchodního ředitele je především formulování a implementace strategických prodejních plánů, zodpovědnost za dosahování cílových prodejních ukazatelů, specifikace marketingového a prodejního plánu z hlediska objemů, obratů a rozpočtů, stanovení vhodných distribučních kanálů a cenové politiky.

Dále je důležitou součástí práce obchodního ředitele vedení, motivování, kontrola a hodnocení obchodního týmu, reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s klíčovými zákazníky.

Požadavky na uchazeče pro pozici obchodního ředitele se liší dle konkrétní společnosti a zodpovědností spojených s pozicí. Obecně se ale požaduje vysokoškolské vzdělání ekonomického nebo obchodního směru, praxe s vedením obchodního týmu minimálně 4 až 5 let. U mezinárodních společností je také požadována velmi dobrá znalost anglického jazyka.

Zaměstnavatelé dále vyžadují a preferují vyzrálou a silnou osobnost s přirozenou autoritou, vynikajícími komunikačními, interpersonálními a prezentačními dovednostmi. Důraz je kladen na organizační a analytické schopnosti, odolnost vůči stresu a schopnost zvládat složitější situace.

Fixní mzdové ohodnocení se na těchto pozicích pohybuje obvykle od 80.000 do 150.000 Kč (měsíční hrubá mzda) dle typu a velikosti společnosti.

Zuzana Schrötterová, diviziní manažerka Robert Half Sales & Marketing