Hlavní obsah

V počítačové gramotnosti stále pokulháváme za světem

Právo, Karel Kvapil

Ačkoli je ročně v tuzemsku evidováno přes půl miliónu středoškoláků, pouze 821 letošních absolventů středních škol vykonalo v průběhu svého studia mezinárodní testy počítačové gramotnosti ECDL. Získání „řidičáku na počítač“ nabízí v České republice svým studentům z celkového počtu zhruba 1400 jen 120 středních škol.

Článek

Česká společnost pro kybernetiku a informatiku umožňuje zájemcům v České republice získat pomocí jednotné metodiky mezinárodně uznávaný doklad počítačové gramotnosti, tzv. řidičský průkaz na počítač. Tento certifikát nejen pomůže studentům při dalším vzdělávání, ale usnadní jim vstup na český a celoevropský trh práce.

Slabiny v práci s databázemi

Z výsledků ECDL testů vyplývá, že běžný český středoškolák se poměrně dobře orientuje na internetu, bez větších obtíží komunikuje elektronickou poštou, umí si poradit s přípravou jednoduchého strukturovaného textového dokumentu i prezentace, méně je ale schopen používat tabulkový procesor pro řešení jednoduchých úloh nebo pracovat s databází.

Ve srovnání s ostatními testovanými uchazeči z České republiky porážejí středoškoláci svými výsledky ostatní uchazeče o „řidičák na počítač“, s výjimkou čerstvých vysokoškoláků, u nichž se samozřejmě předpokládají pokročilejší znalosti a dovednosti v oblasti práce s informačními technologiemi.

Zájemců je málo

Nezávislé ECDL testy absolvovalo v posledních čtyřech letech v České republice jen 3119 středoškoláků z veřejných i soukromých středních škol. Ročně je přitom v tuzemsku evidováno přes půl miliónu středoškoláků. A právě nízký počet uskutečněných testů upozorňuje na problém rozvoje českých studentů.

„O nezávislé a objektivní testování počítačových znalostí a dovedností podle mezinárodních standardů mají zájem jen některé progresivní střední školy, které se snaží své studenty zodpovědně připravovat na budoucí profesní kariéru. Uvědomují si, že bez dostatečných počítačových znalostí a dovedností se budou studenti podstatně hůře prosazovat na trhu práce, anebo že mohou mít vážné problémy při případném dalším studiu,“ říká Ing. Jiří Chábera, manažer pracovní skupiny ECDL-CZ při České společnosti pro kybernetiku a informatiku, která v České republice zastřešuje nezávislé testování počítačové gramotnosti obyvatelstva.

Příkladem mohou být Rakušané

Příkladem systematického rozvoje žáků v oblasti počítačové gramotnosti je například sousední Rakousko. Koncept ECDL je ve školských vzdělávacích programech zaveden již více než 10 let. Aktuálně je do něj zapojeno přes 1200 škol, uskutečněno bylo více než jeden milión testů a jedna třetina všech rakouských studentů již úspěšně složila test z alespoň jedné oblasti počítačové gramotnosti.

Podobné úspěchy zaznamenávají i v Itálii, kde koncept ECDL je součástí vzdělávacího systému a zapojilo se do něj 640 tisíc studentů.

Reklama

Výběr článků

Načítám