Češi si rádi dělají všechno sami a rozhodování o financích není z tohoto hlediska výjimkou. Proč bychom měli využívat služeb finančního poradce?

Vždy tvrdím, že finanční konzultant je člověk, který není nějak chytřejší než klient, ale věnuje se financím každý den. Má přístup k informacím, ke komentářům analytiků a má vzdělání v oblasti finančního plánování. Navíc může na každý případ nahlížet objektivně.

Když se věci posuzují z vnějšku, najde se správné řešení snadněji a častokrát může být i překvapivé. Přitom stále platí, že jde o výsledek společného úsilí konzultanta a zákazníka. Dnes uspějí dlouhodobě na trhu pouze ti konzultanti, kteří primárně sledují zájmy klientů.

Při dnešní široké dostupnosti internetu by lidé měli mít dostatek informací pro kvalifikované rozhodnutí i v oblasti finančního investování, nebo se mýlím?

Nejlépe hovoří fakta. Snad každý člověk, a čtenáři Práva určitě nejsou výjimkou, dnes vlastní nějaký finanční produkt – různé pojistky, stavební spoření, bankovní účty. Služby finančního konzultanta, který by s rodinou pracoval dlouhodobě a přinášel prokazatelné výsledky, však podle našich průzkumů využívá jen zhruba 15 % lidí.

Ze zkušenosti víme, že největší finanční chyby tropí mnohdy právě sami spotřebitelé. Neuváženě nakupují finanční produkty. Někdy kupují zbytečně rizikové investice, navíc pouze v zahraničních měnách, jindy doslova ztrácejí možné výdělky v nesmyslně konzervativních úložkách, které nevydělávají. Více než 90 % lidí si „hřeje“ doma ve skříni předražené pojistky.

Média často informují o nedostatečné finanční gramotnosti lidí a mají bohužel pravdu.

Člověk by logicky předpokládal, že dostane kvalifikované rady od svého poradce v bance, ne?

Spotřebitel má právo vybrat si produkty nezávisle, to znamená od více finančních skupin. Jedině tak dosáhne nejenom na výborné podmínky, ale také na větší bezpečí svých peněz, protože rozloží případné riziko mezi více finančních institucí. Právě nezávislost je silnou stránkou finančních konzultantů.

Díky nezávislosti naši konzultanti ušetří průměrně 20 % u pojistných smluv a 700 korun na měsíční splátce u hypotéky. V jedné bance vám kupříkladu určitě nenabídnou výhodnější hypotéku od konkurence. Ale nezávislého hypotečního specialistu živí právě to, že porovnává dostupné možnosti a vybírá z nich pro klienta tu nejvýhodnější.

Změnila krize finanční chování lidí?

Krize naučila lidi šetřit a lépe si vybírat. Přesto když porovnáme, do čeho investují lidé v České republice a jak mají rozložené peníze ve vyspělých zemích, stále vidíme propastné rozdíly. Nikde neleží tolik peněz na nízko úročených vkladech v bankách, kde jsou navíc vysoké poplatky.

Je prostě znát, že lidé ve vyspělých zemích měli o pár desítek let více času na to, naučit se s penězi hospodařit. Ve Velké Británii, v Německu či v USA měli svůj nezanedbatelný vliv právě nezávislí poradci. Přitom podle mých zkušeností je kvalitativní úroveň nezávislých finančních konzultantů u nás a v těchto zemích srovnatelná.

Jak poznáme kvalitního poradce?

První, o co by se měl člověk zajímat, jsou členství v profesní organizaci, například v USF, a dostatečná nezávislost. Ta je dána tím, že poradce může vybírat produkty od desítek společností, nejlépe od více než padesáti.

Dalším indikátorem je chování poradce na první schůzce. Měl by se především hodně a podrobně vyptávat a méně sám hovořit. První schůzka musí být jen o klientovi. Poradce by vám neměl nabízet jen finanční produkty, ale hlavně finanční plán, protože teprve ten dává produktům ve vašem portfoliu smysl. Podezřelé může být i přílišné vychvalování čehokoliv. Dobrý konzultant s vámi hovoří zejména o rizicích a reálném užitku pro vás.

A ještě jedna důležitá věc. Spolupracujte jen s poradcem, se kterými si sednete i lidsky. Probírat své finanční plány s někým, kdo vám není sympatický a nechová se profesionálně, není to pravé ořechové.

Nedávno proběhl největší test finančních poradců v historii České republiky, který zorganizovalo několik odborných serverů a časopisů. V testu jste se umístili na prvním místě. Máte radost?

Ano a velkou. Svým rozsahem to byl za posledních deset let největší průzkum kvality nabízených služeb a my jsme se umístili na prvním místě. Hodnocení prováděli jak poučení laici, kteří vystupovali jako fiktivní klienti, tak šestičlenná odborná porota. Udělovaly se známky jako ve škole. Ve všech kategoriích se naše firma Broker Consulting umístila na prvním místě s hodnocením 1 či 1–.

Před pěti šesti lety jsme podobné testy nevyhrávali a v podstatě žádná firma nebyla schopna tehdy dosáhnout na tak dobré hodnocení. My jsme ale nastartovali procesy, které to měly změnit, a byli jsme vytrvalí.