Hlavní obsah

Závěrečné zkoušky učňů proběhnou letos nově

Právo, Karel Kvapil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V letošním školním roce už neplatí, že zadání pro závěrečné zkoušky na učňovských školách tvoří učitelé dané školy. Většina škol totiž převzala tzv. jednotné zadání, které připravili pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání společně s odborníky z praxe.

Foto: Profimedia.cz

Jednotné zadání podává škole důležitou informaci o tom, do jaké míry splňuje nároky, které jsou odborníky v oboru považovány za standardní.

Článek

Jednotné závěrečné zkoušky se v učebních oborech zavádějí postupně a školy je přijímají dobrovolně. Jednotná zadání totiž zaručují, že zkouška bude obsahovat všechna témata, která jsou nezbytná z hlediska současné praxe v daném oboru.

„Když jsou žáci zkoušeni podle jednotného zadání, na němž spolupracují i zaměstnavatelé, budou mít k výučnímu listu také větší důvěru a budou vědět, že absolvent skutečně ovládá svůj obor,“ říká Dana Kočková z Národního ústavu odborného vzdělávání, který má reformu závěrečných zkoušek na starost.

Tři čtvrtiny škol využijí jednotná zadání

V minulých letech vzrůstal počet škol, které začaly při svých závěrečných zkouškách využívat jednotná zadání pro tříleté učební obory (kategorie H). V tomto školním roce jsou jich už tři čtvrtiny.

Hodně nás těší, že se k nové závěrečné zkoušce přidává tolik škol, ačkoli je k tomu nikdo nenutí.
Dana Kočková, Národní ústav odborného vzdělávání

Novinkou je letos to, že byla vytvořena jednotná zadání i pro obory, ve kterých se připravují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (kategorie E). Závěrečnou zkoušku podle jednotného zadání skládá letos 68 % žáků v oborech vzdělání kategorie H a 24 % žáků v oborech kategorie E.

Školy oceňují zpětnou vazbu

Za současné situace, kdy je využití jednotného zadání dobrovolné, k němu přistoupilo vedení školy až tehdy, když bylo přesvědčeno, že je pro školu a její žáky opravdu přínosem.

„Hodně nás proto těší, že se k nové závěrečné zkoušce přidává tolik škol, ačkoli je k tomu nikdo nenutí. Školy zřejmě oceňují zpětnou vazbu, kterou díky použití jednotného zadání získávají,“ říká Dana Kočková.

Jednotné zadání zároveň podává škole důležitou informaci o tom, jaké jsou výstupní požadavky na žáka daného oboru a do jaké míry škola splňuje nároky, které jsou odborníky v oboru považovány za standardní.

Pedagogové rovněž podle Kočkové oceňují, že jim jednotná zadání usnadňují přípravu závěrečných zkoušek a přitom pomáhají zajistit jejich kvalitu. „Důležité je i to, že na žáky téhož oboru jsou u závěrečných zkoušek na různých školách kladeny stejné nároky a závěrečná zkouška pak má v praxi vyšší kredit,“ dodává Dana Kočková.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám