Článek
Situaci na globálním pracovním trhu ukázal pravidelný průzkum společnosti ManpowerGroup s názvem Talent Shortage Survey (Průzkum nedostatku talentů) 2011. Zapojilo se do něj 40 tisíc zaměstnavatelů z 39 států a teritorií.
Chybějí „měkké“ dovednosti
Celých 90 procent oslovených zaměstnavatelů se v průzkumu shodlo na tom, že problémy s obsazováním kritických rolí způsobuje nedostatek potřebných dovedností a zkušeností, nedostatečná kvalifikace a chybějící „měkké“ dovednosti, jako jsou komunikace, týmová práce a další dovednosti nezbytné pro řízení lidí.
Lidí je dost, talentů málo
Globální trh talentů se blíží stavu, kdy bude sice velký nadbytek dostupných pracovníků, ale také výrazný nedostatek kvalifikovaných talentů.
K odstranění této hrozby proto Manpower zaměstnavatelům radí přepracovat dosavadní pracovní modely a vytvořit silnou strategii, která bude „vyrábět“ potřebné talenty pro dlouhodobou realizaci jejich obchodních strategií.
Školení na míru
Téměř třetina (28 procent) zaměstnavatelů na světě považuje za největší překážku při obsazování volných míst nedostatek zkušeností.
Firmy by se proto měly posunout od tradičních vzdělávacích programů a soustředění na experimentální rozvoj k zapojování zaměstnanců do individuálních projektů připravených na míru tak, aby mohli rozvinout svůj plný potenciál v dovednostech, které jsou pro organizaci nejdůležitější.
Stejně jako je pro firmu nemyslitelné plánovat svoji strategii růstu bez zajištění dostatečných zdrojů potřebných surovin, musí si zaměstnavatelé zajistit i dostatek talentovaných pracovníků.
Z globálního pohledu se letos nejobtížněji obsazují pozice techniků, obchodních zástupců a zkušených obchodníků. Jsou to tytéž pozice jako v posledních čtyřech letech, což jasně ukazuje na potřebu změny v procesu náboru těchto odborníků.
Výchova talentů je dlouhodobá
“Stejně jako je pro firmu nemyslitelné plánovat svoji strategii růstu bez zajištění dostatečných zdrojů potřebných surovin, musí si zaměstnavatelé zajistit i dostatek talentovaných pracovníků, kteří by realizovali jejich podnikatelské cíle. Talenty nelze “vyrobit” ze dne na den a z toho musí vycházet i strategie zaměstnavatelů,” uvedl Jeffrey A. Joerres, ředitel společnosti a hlavní šéf Manpower Group.