Informace o poklesu zájmu studentů o podnikání vyplývají z každoročního průzkumu, který uskutečnili pořadatelé soutěže Vodafone Nápad roku 2011 mezi studenty vysokých škol.

Úspěšní začali podnikat ještě při studiu

„Studenti si často myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu přesně naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit různá rizika,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.

Nedostatek zkušeností a financí

Studenti pokles zájmu o podnikání vysvětlují různými omezeními. Pro téměř třetinu z nich představuje největší překážku nedostatek zkušeností, další třetinu pak nejvíce omezuje nedostatek finančních prostředků.

„S omezeními, která studenti uvádějí, se velmi často setkáváme i u zbytku veřejnosti. Proto jsme před čtyřmi lety přišli s konceptem soutěže Nápad roku, ve které by mohli studenti i lidé z řad široké veřejnosti bez zkušeností a financí, ale se zajímavým podnikatelským nápadem, získat odbornou pomoc a peníze pro jeho realizaci,“ vysvětluje Martin Kešner.

Školy vychovávají spíš zaměstnance

Změnit přístup studentů i široké veřejnosti k podnikání však podle průzkumu nebude jednoduché. Podle názoru téměř 60 procent studentů vychovávají české školy zatím stále spíše zaměstnance než podnikatele.

Většina studentů, téměř 89 procent, pak navíc věří, že vysokoškolský diplom bude mít zásadní vliv na možnost získat zaměstnání a tedy i na jejich dobré budoucí uplatnění.

Optimismus není na místě

„Velký optimismus studentů není na místě. Podle statistik dnes české úřady práce evidují desítky tisíc nezaměstnaných absolventů a jejich počet nadále roste. Reálné příklady z uplynulých ročníků soutěže Nápad roku přitom ukazují, že zahájit úspěšné podnikání lze i bez velkých zkušeností či statisíců na účtech. Důležité je mít dobrý nápad a přesvědčit o něm investory,“ upozorňuje Martin Kešner.