Projekt spolufinancovaný z prostředků EU zvítězil v hlasování veřejnosti a v konkurenci celkem 32 aktivit z celé České republiky obdržel i jednu z cen odborné poroty. Jeho hlavním cílem je propagace vybraných oborů a zejména zmírnění předsudků o manuálních činnostech.

„Snažili jsme se reagovat na dlouhodobý paradox na trhu práce. Na jedné straně sice existuje u firem velká poptávka po absolventech řemeslných a technických oborů, na straně druhé o takové obory nemají žáci velký zájem. Naším cílem je tento trend zvrátit,“ uvedla koordinátorka projektu Hana Houšťová.

Mezi nejdůležitější aktivity projektu podle ní patří, kromě vydání metodické příručky pro výchovné poradce a katalogu řemesel pro žáky a rodiče, zejména exkurze školáků ze 7. až 9. tříd základních škol (ZŠ) do výrobních provozů továren a firem. „Přímo v praxi tak mohou na vlastní oči vidět řemeslníky při práci. Zvláštní pozornost věnujeme oblastem s vyšší nezaměstnaností v regionu,“ doplnila Houšťová. Dosud se uskutečnilo ve všech okresech v Olomouckém kraji více než 145 exkurzí a besed s odborníky.

Zúčastnilo se jich takřka 2600 žáků a stovka rodičů. „Přál jsem si být cukrářem, ale mámě se to moc nelíbilo. Po prohlídce olomoucké čokoládovny jsem byl tak nadšený, že jsem rodiče nakonec přesvědčil a oni souhlasili,“ svěřil se žák ZŠ Vítězná v Litovli Petr Karásek.

„Ukazuje se, že největší vliv na rozhodování o konečném výběru povolání má přímá komunikace žáků s odborníky z praxe a zkušenými řemeslníky. Mnoho z nich se pak navzdory představě rodičů studovat ekonomii či práva rozhoduje pro učební obor dle svého přání. Uvědomují si, že pokud budou své řemeslo ovládat na výbornou, mohou si velmi slušně vydělat nebo začít podnikat,“ konstatovala Marie Mifková, ředitelka do projektu zapojené ZŠ Trávník v Přerově.

V minulém a letošním roce se podle Houšťové zvýšil v Olomouckém kraji zájem o studium technických řemesel o více než sedm procent. „Předpokládáme, že v letech 2011 až 2015 vzroste zájem o řemeslné obory v porovnání s výchozím stavem o 30 až 40 procent,“ dodala koordinátorka. Ke zvýšení zájmu mohou podle ní přispět i stipendia, která od nynějšího školního roku poskytuje učňům vybraných oborů Olomoucký kraj.
Soutěž Dobrá rada nad zlato se od svého vzniku snaží zviditelnit existenci a činnost krajských rad pro rozvoj lidských zdrojů a v neposlední řadě projekty samé.

Rady se podílejí na koncepčním řešení problémů spojených se zaměstnaností, vzděláváním a všestranným působením na rozvoj lidského potenciálu v jednotlivých regionech. Soutěž každoročně vyhlašuje Národní vzdělávací fond, letos proběhl již šestý ročník klání.