Přestože takové tvrzení o lidech pod 30 let je zevšeobecnění, mnozí její zástupci mají skutečně velmi odlišný pohled na práci a život než jejich rodiče. Obchodní i osobní komunikace se za posledních 10 let značně změnila a generaci Y je bližší internet a především sociální sítě. Z tohoto důvodu způsob, kterým tito lidé komunikují mezi sebou i se zbytkem společnosti, ovlivňuje a mění také pracovní trh - ať již pozitivně nebo negativně.

„Zjistili jsme, že jasným trendem v chování generace Y je, že se neobává měnit zaměstnavatele – na jednom místě zůstává něco málo přes rok – s cílem získat co nejrychleji co nejvíce zkušeností,” říká Jon Hill, Country Manager společnosti Reed Specialist Recruitment pro Českou republiku. „Zaměstnavatelé tedy musí řešit otázku, jak zvýšit atraktivitu zaměstnání pro generaci Y, aby si tuto klíčovou skupinu udrželi.”

Krize omezila střídání zaměstnavatelů, mladí ji kvůli kariéře ignorovali

Během globální finanční krize, kdy byly opravdu dobré pracovní příležitosti vzácností, se většina zaměstnanců vědomě rozhodla neměnit zaměstnání a vyhnout se tak riskantním situacím v ekonomické bouři. To ale neplatilo pro generaci Y, která pokračovala v hledání nových pracovních příležitostí a byla ochotna přijímat nové zaměstnanecké výzvy, aby udržela svou kariéru na rychlém vzestupu.

V roce 2010 začala světová ekonomika opět posilovat, což v důsledku mimo jiné příznivě zvýšilo míru jistoty na pracovním trhu. Více společností začalo nabírat nové zaměstnance a ještě větší množství talentovaných lidí z generace Y začalo aktivně hledat nové pracovní příležitosti.

Lov talentů znovu začíná

Na trhu je velká konkurence jak mezi zaměstnavateli, kteří hledají talenty, tak mezi ambiciózními zájemci o atraktivní práci z řad generace Y. I přes lepší hospodářské vyhlídky mnoho velkých organizací zredukovalo nábor nových pracovníků (zejména absolventů) a náklady na další vzdělávání zaměstnanců. Již několik let trvale narůstá počet studentů a z průzkumů vyplývá, že v současné době si generace Y hledá zaměstnání vice než kdy jindy.

Nicméně v mnoha odvětvích se podle Hilla začal nábor nových pracovníků dramaticky proměňovat z procesu řízeného zaměstnavatelem a nepřeberného množství zájemců během finanční krize, k dnešní situaci, kdy je na trhu málo hledajících kandidátů. Zaměstnavatelé se proto musí více než kdy jindy zaměřit na to, co je pro kandidáta generace Y důležité a podřídit tomu nábor i motivační strategii pro zaměstnance.