Hlavní obsah

Sociální sítě: někde zakázaná hračka, jinde důvod ke vzniku nových pracovních pozic

Právo, Petr Kotek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na internetové sociální sítě pohlížejí zaměstnavatelé ze dvou protichůdných hledisek. Jedni je považují za nebezpečného žrouta času a zaměstnancům v pracovní době zakazují se k nim připojovat. Druzí je sami aktivně využívají a vyhledávají na nich nové talenty. Popularita Facebooku, Twitteru nebo LinkedInu si dokonce v některých firmách vynutila vznik nových pracovních pozic.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Podle průzkumu společnosti Robert Half International dvě třetiny manažerů v České republice nejsou aktivní v rámci sociálních a profesních sítí, 31 % dotázaných tam ani nemá vytvořen svůj osobní profil.

Každý třetí manažer v ČR navíc uvádí, že v rámci politiky jeho firmy mají zaměstnanci zakázaný přístup na stránky sociálních a profesních sítí, ve 40 % případů je naopak mohou využívat bez omezení.

V jiných sledovaných zemích je naopak většina manažerů aktivně využívá denně, nebo minimálně dvakrát až třikrát za týden. Ve Španělsku je jich 72 %, v Irsku 70 % a v Německu 51 %

„Žijeme v době, kdy sociální média ovlivňují už téměř všechny oblasti každodenního života. Je ale patrné, že čeští manažeři jsou v jejich využívání konzervativnější,“ komentuje výsledky průzkumu Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half pro Českou republiku.

Pokud jde o pracovní rozhodnutí, informacemi a komentáři ze sociálních a profesních sítí, jako je např. Facebook, Twitter nebo LinkedIn, se nechá ovlivnit pouze 18 % manažerů v České republice. V ostatních sledovaných zemích je vliv sociálních médií na rozhodování markantnější, v Nizozemí uvádí aktivní přístup více než 60 % manažerů, v Itálii, Španělsku nebo Německu zhruba 40 %. Téměř 20 % dotázaných vidí největší benefit sociálních a profesních sítí v podpoře komunikace, spolupráce a profesním rozvoji zaměstnanců, 17 % manažerů v ČR vnímá jejich přínos v oblasti náboru nových talentů.

Nové pracovní pozice, které vznikly díky sociálním sítím

Community Manager / On-line Community Manager - působí jako front-line brand manager, který na různých webových platformách komunikuje v reálném čase se zákazníky a příznivci. V rámci svých povinností působí rovněž jako prostředník, který na internetu zprostředkovává konverzaci, podílí se na ní, vytváří obsah zasílaných zpráv (feeds) a iniciuje diskuse na stránkách různých sociálních sítí.

Director of Social Media - odpovídá za vývoj a dohled nad realizací strategických iniciativ v oblasti sociálních médií a digitálních aktivit, včetně vývoje a řízení virálních marketingových kampaní, vytváření a sledování účtů a integrace interaktivních médií do celkové obchodní strategie. Mezi další povinnosti může patřit integrace SEO (Search Engine Optimization) /SEM (Search Engine Marketing), sledování a analýza trendů v sociálních médiích a jejich vlivu na obchodní značku společnosti a dohled nad interním týmem.

Interactive Marketing Manager - řídí a analyzuje každodenní provoz firemní webové stránky.  Mezi další povinnosti patří správa e-mailového marketingového programu společnosti, zajišťování realizace nových marketingových iniciativ, pomoc při hledání nových marketingových příležitostí a spolupráci s vrcholovým managementem při správě marketingových aktivit spojených s uváděním nových produktů.

Podcaster - odpovídá za psaní/tvorbu, nahrávání, úpravu a přípravu podcastů zveřejňovaných na internetu. Další povinnosti mohou zahrnovat studování materiálů, plánování programu pozvaných řečníků a koordinování kontroly obsahu.

Social Media Account /Channel Manager - odpovídá za vytváření účtů na sociálních sítích a dohled nad každodenní činností. Ovlivňuje chování zákazníků v rámci nových mediálních kanálů; analyzuje rozhovory iniciované klientem a podle potřeby radí příslušným týmům působícím v marketingu, prodeji a v kontaktních centrech. Mezi další povinnosti patří vývoj obsahu určeného ke zveřejnění ve všech zvolených typech sociálních médií, sledování on-line přítomnosti /vnímání konkurence, zkoumání nových blogů a kanálů z hlediska relevantnosti /identifikace trendů, informování o tom, „co se povídá“, a sdělování jiných relevantních on-line dat a plánování zveřejňování obsahu.

Social Media Product Manager - odpovídá za tvorbu on-line prezentace produktů pro zákazníky včetně vývoje inovačních marketingových/reklamních řešení. Mezi jeho povinnosti patří převádění definic produktů z oblasti sociálních médií, zákaznických potřeb a technologických možností do spolehlivých aplikací v rámci sociálních médií; určování priorit ve vývoji aplikací /funkčních prvků v rámci různých webových stránek; vedení multifunkčních týmů; měření účinnosti produktů a identifikace klíčových příležitostí ke zlepšení včetně navrhování a analýzy příslušných zpráv a nepřetržitého sledování konkurenčního prostředí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám