Do studie se přihlásilo 58 společností z různých odvětví. O umístění nerozhoduje porota či subjektivní názor vedení, ani jméno, obor či velikost. Mezi nejlepší zaměstnavatele mohou patřit jen ty firmy, které mají vysokou motivovanost a názorovou shodu mezi manažery a zaměstnanci.

Žebříčky nejlepších zaměstnavatelů byly sestaveny ve dvou kategoriích. V kategorii velkých společností (Top 5) se v čele umístila farmaceutická společnost Pfizer. Na prvním místě v kategorii malých a středních společností (Top 10) se umístila společnost Nutricia, známá zejména produkty kojenecké, dětské a speciální výživy.

Čím se nejvíce odlišují nejlepší zaměstnavatelé

Nejlepší zaměstnavatelé mají o čtvrtinu (25 %) více motivovaných zaměstnanců v porovnání s ostatními společnostmi na trhu. ¾ jejich lidí firmu chválí navenek, jsou proaktivní a přicházejí s novými nápady. Tento typ chování s sebou samozřejmě přináši i lepší obchodní výsledky. Nejlepší zaměstnavatelé vykazují oproti průměru o 24 % vyšší návratnost pro akcionáře a mají vyšší tržby na zaměstnance než zaměstnavatelé průměrní. Lépe vycházejí také personální ukazatele, například nejlepší zaměstnavatelé mají průměrnou absenci z důvodu nemoci na zaměstnance 6 dní, přičemž ostatní společnosti se trápí téměř dvojnásobnou absencí (10 dní).

U vítězných společností je vidět i výrazně vyšší motivovanost manažerů oproti ostatním účastníkům. Je zajímavé, že nejlepší zaměstnavatelé mají větší zastoupení žen jak ve vedení (25%) tak i ve středním managementu (34%), zatímco v ostatních společnostech jsou tyto poměry nižší (vedení 15%, střední management 28%).

TOP 15 nejvíce odlišuje to, že jejich zaměstnanci mnohem lépe hodnotí své vrcholové manažery, zejména jejich přístup k lidem, schopnost efektivně řídit firmu a otevřeně komunikovat. Dále zaměstnanci označují svoji firmu za dobré místo k práci a věří v její úspěšnou budoucnost. Jejich vyšší spokojenost je vidět naprosto ve všech odpovědích na více než 80 otázek z pracovního života, které se sledují v dotazníku.

Potvrdily se trendy specifické pro období krize

„S krizí narostlo procento motivovaných zaměstnanců v českých firmách. Letošní studie nám loňské trendy zcela potvrdila, přestože 70 procent zúčastněných firem se přihlásilo poprvé. Počet motivovaných lidí ve firmách je v průměru 52 procent,“ komentuje letošní výsledky Ludmila Novotná, projektová manažerka studie v ČR.

Motivovanost se opírá hlavně o zvýšenou loajalitu zaměstnanců k firmě. Zatímco před krizí mělo 62 % zaměstnanců pocit, že by si novou práci našli snadno, letos to tvrdilo o 26 % zaměstnanců méně. Lidé mají větší strach o práci a váží si svých zaměstnavatelů více než kdy jindy.

Potvrdili se i další trendy. Zatímco v předchozích třech letech spokojenost zaměstnanců s finančními odměnami a benefity stagnovala (přestože průměrné mzdy zaměstnanců rostly), během krize jsou zaměstnanci spokojenější a ochotní „brát“ i o něco méně, takže tento faktor poklesl na důležitosti. Ještě více se letos projevily škrty v oblasti vzdělávání a rozvoje. Spokojenost se školeními a kariérními příležitostmi se dlouhodobě mírně snižuje, na druhou stranu vidíme snahu společností nahrazovat drahá externí školení jinými možnostmi rozvoje uvnitř firmy např. on the job training, mentoring a koučing.

Vrcholoví manažeři táhnou firmy kupředu

I nadále se udržela o 10% vyšší motivovanost u vrcholových manažerů oproti období před krizí. A to přesto, že jsou nuceni dělat více nepopulární rozhodnutí, reorganizace, změny v procesech a pod. Snaží se více informovat zaměstnance o budoucím směřování firmy a připravovaných změnách. Podobně jako zaměstnanci i vrcholoví manžeři snížili svá očekávání. Méně jim vadí míra stresu, které musí čelit, a i přes větší vytížení jsou spokojenější s náplní práce a odměnou za ni.