"Dalo se to očekávat v souvislosti s poklesem ekonomiky a trendy v západní Evropě, kde se pokles pohyboval kolem 14 až 17 procent," uvedl dopravní expert Petr Moos. Pro letošek předpovídá v dopravě mírné oživení, o čemž prý svědčí rostoucí platby mýtného. Za první čtvrtletí zaplatily kamiony o šest procent více než loni.

Tržby klesaly i kvůli cenové válce

Ještě výrazněji než množství zboží klesaly dopravcům tržby. Jak nedávno uvedl prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák, obrat firem v silniční dopravě loni kvůli krizi klesl v průměru o 20 až 40 procent, propuštěno bylo zhruba 15 procent zaměstnanců. S největšími problémy se přitom potýkají menší společnosti a živnostníci.

Mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix rychlý pokles tržeb zdůvodňuje mimo jiné zoufalou snahou firem udržet se na trhu za pomoci prudkého snížení cen. "Letos zatím práce není tak dramaticky málo, největším problémem jsou ale nízké, často podnákladové ceny. Navíc když platby za naftu a další výdaje stále rostou," uvedl Felix.

Začátkem roku ubyla čtvrtina přeprav

Podle něj byl loni nejkritičtější začátek roku, kdy byl úbytek zboží až čtvrtinový, ve druhém pololetí prý dopravcům pomohlo takzvané šrotovné v okolních státech. Zakázky z automobilového průmyslu tvoří podstatnou část příjmů dopravců. "Zákazníci si ale zvykli na nízké ceny dopravy a návrat na původní hladinu bude složitý," povzdechl si Felix.

Statistiky ministerstva rovněž ukázaly jeden zajímavý trend. Průměrná vzdálenost, kterou zboží urazí po silnici, stále roste. Zatímco v roce 2005 to bylo 94 kilometrů, loni 122 kilometrů. Moos si to vysvětluje lepším plánováním logistiky.

Rok Přepravený náklad (v mil. tun)Průměrná vzdálenost (v km)
2009 370122
2008 432118
2007 454106
2006 445113
2005 461 94
2004 466 99
2003 448 104
2002 475 95