Český autoprůmysl se podle prezidenta sdružení Martina Jahna s krizí vypořádal docela dobře. "Škoda, TPCA, Hyundai i dodavatelé výrazně profitovali z evropského šrotovného, a proto ten dopad včetně propouštění nebyl tak tragickým, jak se ze začátku očekávalo," řekl Jahn. Většině firem se podle něj povedlo vyrovnat výpadky výroby ze začátku roku snižováním nákladů a nikoliv jen propouštěním.

Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí poklesla o 11 procent na 470 667 vozů. Největší tuzemský výrobce Škoda Auto od ledna do června vyrobil 245 714 vozů, což je o 30 procent méně, než ve stejném období loni. Škoda ale částečně čerpala z loňských zásob a její prodej proto klesl jen o desetinu na 329 641 aut. Naopak kolínský producent malých vozů TPCA zvýšil výrobu o 0,6 procenta na 174 949 aut. Hyundai v Nošovicích, která se rozjela loni na podzim, oznámila 50 000 letos vyrobených vozů.

Výrazně pomohlo šrotovné

Zejména v letošním roce tuzemským výrobcům v autoprůmyslu výrazně pomohlo šrotovné, které letos zavedlo 12 evropských zemí. Největší vliv mělo opatření v Německu a na Slovensku. Naopak negativní dopad mělo váhání tuzemských politiků se zavedením šrotovného v Česku. To se projevilo ve zhoršených podmínkách českých dodavatelů automobilek v zahraničí. V září nakonec prezidentské veto zákona o šrotovném poslanci přehlasovali, o jeho zavedení však vláda dosud nerozhodla.

Přes náznaky oživení čekají podle Jahna automobilky ještě dva těžké roky. Letos by v tuzemsku mohla výroba aut stoupnout z loňských 950 000 aut k jednomu milionu, původní odhady ale milionovou hranici předpokládaly už v tomto roce. Vedle šrotovného se příští rok na produkci pozitivně projeví plný náběh výroby v továrně Hyundai v Nošovicích.