Do svého týmu marketingových poradců hledá Seznam.cz 70 nových kandidátů pro prodej internetové a mobilní reklamy. Že právě na internetu můžete najít sami sebe, to potvrzuje Martin Fuks, manažer Obchodní sítě.

Internet se ukazuje jako médium, které současným zhoršeným ekonomickým podmínkám odolává a nadále roste. Čím to je?

Dnes již většina podnikatelů ví, že u internetových reklamních kampaní mohou efektivně cílit a měřit výsledky kampaně, a v porovnání s ostatními médii je pro ně internetová reklama cenově mnohem dostupnější. Proto v situaci, kdy mají firmy proškrtané marketingové rozpočty a potřebují při nižším rozpočtu stejnou efektivitu jako dříve, logicky přechází právě na internet. Ten pak, jako jediné reklamní médium, pokračuje v růstu, viz studie agentury OMD, která podle posledních výsledků odhaduje v roce 2009 meziroční nárůst internetu přes 10 %, zatímco ostatní média jsou v propadu o více než 20 %.

Synonymem pro český internet je právě Seznam.cz. Vy v něm pracujete už řadu let – co je právě tady výjimečné?

Okamžitě mě napadne neformální atmosféra jak na centrále, tak na všech pobočkách. I když se počet zaměstnanců za poslední tři roky více než zdvojnásobil a postupem času jsme se z pár zaměstnanců stali společností o zhruba 620 lidech, stále lze spoustu věcí řešit prakticky okamžitě a bez zbytečných formulářů. Když vás přitom po cestě na jednání předjede na chodbě manažer jiného oddělení na koloběžce, nebo potkáte ředitele společnosti v tričku Slávie, pochopíte, o čem mluvím (směje se).

V současné době právě Seznam.cz začal nabízet nové pracovní příležitosti. O co přesně jde?

Seznam nedávno vstoupil na zcela nový trh mobilního internetu. Ten zažívá v posledních šesti měsících obrovský boom, kdy operátoři začali měnit svůj přístup a cenovou politiku tak, že se internet v mobilech stal dostupným prakticky pro každého. Proto Seznam 1. dubna 2009 spustil nové produkty určené speciálně pro mobilní telefony, a to je hlavní důvod, proč otevíráme nové obchodní pozice na všech 14 pobočkách po celé republice. Potřebujeme tyto produkty dostat na trh a stávající kapacita poradců nám brzy nebude stačit, protože nechceme omezit poradenství u stávajících klientů.

Jaké schopnosti a dovednosti musí člověk mít, chce-li úspěšně projít výběrovým řízením na pozici marketingového poradce Seznamu?

Rozhodně nechceme obchodníky typu „agent s teplou vodou“ s  přístupem cokoli rychle prodat. Hledáme lidi s ochotou ke skutečnému poradenství a k budování dlouhodobého vztahu s klienty. Přitom do výběrového řízení se mohou přihlásit jak lidé obchodně zkušení, tak nováčci nebo absolventi. Sám jsem před zhruba šesti lety nastupoval do Seznamu jako čerstvý absolvent bez obchodních zkušeností a jediné, co jsem měl, byla chuť uspět v oboru, který mě velmi lákal. Díky systému vzdělávání, do kterého jsme v poslední době zavedli i koučink od manažerů týmů, dokáže Seznam naučit práci poradce více lidí než v minulosti. Na druhou stranu to neznamená, že pro práci poradce přijímáme automaticky každého, kdo se přihlásí.

Zmínil jste, že jednou z nejdůležitějších věcí, aby člověk mohl jako poradce uspět, je chuť něco dokázat. Opravdu nepotřebuji obchodní znalosti ani zkušenost s internetem?

Nevěříte? Malý příklad – cca po roce u Seznamu jsem začal budovat svůj první obchodní tým. Byl složený výhradně ze studentů druhých a třetích ročníků VŠ, kteří začali pracovat ještě při studiu. Žádné velké zkušenosti tak ani mít nemohli, jen prošli školícím systémem Seznamu. Tým byl zároveň doplněn o dvě dámy s velkou obchodní zkušeností, které část z praktických zkušeností dokázaly nováčkům předat, a přitom samy získaly nový náhled na možnosti obchodu. O tom, že lidé bez zkušeností s obchodem mohou u Seznamu uspět, hovoří fakt, že většina z nich dodnes v Seznamu působí – někteří jako Account manažeři, ostatní jako nejúspěšnější poradci. A další vrstevníci budují nové týmy jako jejich manažeři. Co se týká zkušeností s internetem, základní uživatelskou znalost dnes má většina uchazečů, a ta do začátku stačí.

Mluvíte hodně o lidech bez zkušeností. Co lidé, kteří přichází do Seznamu z jiného oboru jako zkušení obchodníci a internet je pro ně velkou neznámou?

Pokud mají dobré obchodní návyky, vše potřebné se rychle naučí. Data k poradenství dostávají každý měsíc od analytiků, k tomu mají k dispozici fungující produkty společnosti, která je jedničkou na českém internetu. Tedy na trhu, který stále roste. Víc zkušený obchodník nepotřebuje.

Lidé mnohdy přijímají obchodníky s nedůvěrou, protože si myslí, že chtějí jen peníze, aniž by dodali to, co slíbili. Mají obchodníci s internetovou reklamou lepší pověst?

Nevím, jak jinde, ale v Seznamu se snažíme o maximální profesionalizaci a chceme z obchodníků vychovat skutečné poradce. Nikdy nemůže jít jen o to “něco prodat“, protože obchod musí být výhrou pro obě strany. Marketingový poradce Seznamu musí být v  každém okamžiku připraven nabídnout klientovi řešení, které bude to nejlepší, jaké může v daný okamžik na trhu získat. A to nejen proto, že veškeré kampaně jsou měřitelné do posledního zobrazení a kliku a jednání o další kampani může být až po vyhodnocení minulé kampaně.

Jakou odměnu může marketingový poradce Seznamu očekávat?

Odměny marketingových poradců u Seznamu se skládají ze základní mzdy, provizí za zprostředkované obchody a z dalších bonusů závislých na kvalitě odvedené práce. Dále jsou k dispozici nefinanční benefity, jako notebook s mobilním připojením, mobilní telefon N95 8GB, služební vůz nebo cestovní náhrady, stravenky atd… Seznam rozhodně umí za kvalitně odvedenou práci také kvalitně odměnit.

Jakou perspektivu má dnes obchod s internetovou reklamou?

Obzvlášť v dnešní době nevidím jiné médium, kde by měl obchod s reklamou větší perspektivu, než na stále rostoucím internetu. A v době, kdy k tomu klasickému otevírá Seznam také segment mobilního internetu, je perspektivy víc než dost.

Více informací pro zájemce o hledanou pozici zde.