Podnik zahájil jednání o dodatku, ačkoliv má s odbory uzavřenou platnou kolektivní smlouvu. Ta letos zaručovala zaměstnancům růst mezd o loňskou průměrnou inflaci, což je 6,3 procenta. Mzdy se měly zvýšit od března, jednání tudíž bylo nutné dokončit do konce února.

Podnik původně navrhoval zpomalit nárůst na 3,5 procenta. Konečné číslo je nakonec 5,9 procenta, vyšší mzdu dopraváci dostanou už za únor, a nikoliv až od března. "Podnik dostál kolektivní smlouvě, plus jsme dojednali spoustu bonusů," uvedl šéf odborového sdružení pražských dopraváků Petr Pulec.

Cestou bude outsourcing

"Když vezmeme hospodářskou situaci v České republice a v Evropě, tak v tomto kontextu jsme spokojení," řekl za odbory řidičů autobusů Jiří Čada. Podle něj jde v podstatě o zachování podmínek z původní kolektivní smlouvy. Odbory se naopak vyjadřují nyní smířlivěji k plánům podniku převést některé činnosti na soukromé firmy, tzv. outsourcingu.

"Schválené projekty jsou v takovém režimu, že pro lidi nebudou znamenat znevýhodnění. Záleží ke komu odejdou, můžou na tom být i lépe," uvedl Čada k přesunu zaměstnanců. Podnik například uzavřel smlouvu se Siemensem, který se od ledna stará o soupravy metra v depu Kačerov. Změna se týká zhruba 130 zaměstnanců.

Průměrná mzda v dopravním podniku je nyní 26 275 Kč. Nejvíce berou technicko-hospodářští pracovníci, v průměru 29 424 Kč. Plat řidičů se pohybuje mírně nad hranicí 28 000 korun. Mzdové náklady za loňský rok v DPP, který má 11 500 zaměstnanců, činily 3,8 miliardy korun.

Pro srovnání kolektivní smlouva Českých drah na letošek zaručuje zaměstnancům čtyřprocentní mzdový růst. Průměrný železničář by tak měl letos pobírat zhruba 26 000 korun.