Vysokoškolské vzdělání si měli učitelé doplnit podle zákona a ke studiu nastoupit nejpozději v příštím roce. Novela zákona o pedagogických pracovnících ale podmínky změkčila.

"Úzce spolupracujeme s odbory školství Karlovarského a Plzeňského kraje. V Karlovarském kraji je situace tíživá až kritická, je tam nejvyšší nekvalifikovanost učitelů v republice," potvrdila děkanka Fakulty pedagogické ZČU v Plzni Jana Coufalová.

Podle mluvčího fakulty Josefa Kepky může být jedním z důvodů to, že po roce 1990 odešla řada učitelů z karlovarského regionu za "lepším" za hranice. "Může to být ale samozřejmě také horší dostupnost vzdělání. Proto se nyní chceme pokusit zajistit výuku blíže studentům z Karlovarského kraje," uvedl Kepka.

Pedagogická fakulta nabízí různé varianty

Na situaci v obou krajích fakulta reaguje a hledá způsoby, jak nabídnout učitelům přijatelné "dovzdělání". "Letos jsme například přijali do oboru učitelství pro první stupeň všechny zájemce o studium, pokud si podali odvolání," dodala Coufalová. Další možností je podle ní také rozšíření kombinované formy studia, o kterou je stále větší zájem.

Situaci ve školách měl údajně vyřešit zákon, podle něhož museli nekvalifikovaní učitelé nastoupit ke studiu nejpozději v roce 2009. "Novela školského zákona ale podmínky změkčila. Nově to může být nejpozději v roce 2014. Je otázka, jak to bude pokračovat," dodala Coufalová. Podle ní by měly pomáhat také obce jakožto zřizovatelé škol. "Je i na nich, aby vytvořily podmínky pro kvalifikované síly, například nabídly byt pro učitele, a tím situaci stabilizovaly," dodala.

Některé obce však argumentují tím, že mají sotva na provoz školy. "Pokud bych musel dát kolegům výpověď, protože nemají vzdělání, můžeme školu zavřít," uvedl ředitel základní školy z Domažlicka. Podle něj mají mnozí učitelé pár let do důchodu a studium spojené s dojížděním do Plzně odmítají. Mladší a vzdělané pedagogy je prý zase těžké na maloměstě udržet.