Hlavní obsah

Před pracovním pohovorem nepodceňujte přípravu

Hledáte novou práci. Právě jste dostali odpověď na vaši žádost a za pár dní máte jít na pohovor. Možná si myslíte, že právě vy jste tím ideálním kandidátem na obsazovanou pozici. Stejný pocit ale má i řada dalších, kteří prošli prvním kolem výběrového řízení a byli pozváni k osobnímu pohovoru. Vy musíte personalitu přesvědčit, že tím ideálem jste právě vy.

Článek

Rozhodně nepodceňujte přípravu a nechoďte na pohovor, aniž byste si něco o dané společnosti nezjistili. V dnešní době již máme řadu informačních kanálů, které jsou vám k dispozici – internet, televize, tisk – ať denní či odborný, reference známých, bývalých zaměstnanců apod. Zjistíte například, kolik pozic daná společnost právě obsazuje, jaké klade požadavky na kandidáty apod.

Předem si také připravte otázky, na které byste se chtěli při pohovoru zeptat. Pokud je připravené mít nebudete, může si personalista myslet, že o místo a konkrétní firmu ani nestojíte. Vaše otázky na pohovoru by se měly týkat jak společnosti, tak i pozice, o niž se ucházíte:

Je-li pozice obsazována znovu, z jakého důvodu se uvolnila?
Jaká jsou klíčová kritéria úspěšné práce na této pozici?
Jaké jsou pro tuto pozici pravomoce a zodpovědnosti?
Jaké jsou možnosti postupu a vzdělávání?
Jak pro tuto pozici probíhá hodnocení?
Kdy je předpokládaný nástup?
Kdo bude vaším nadřízeným?

Na závěr interview můžete položit i otázky týkající se dalšího průběhu výběrového řízení. Na co byste v této fázi výběrového řízení určitě měli zapomenout, jsou otázky týkající se platu. Ve chvíli, kdy se dostanete do nejužšího výběru, budete na ně sami tázáni a můžete vyvinout iniciativu (jaký je ve vaší firmě systém odměňování, jaké poskytujete benefity apod.).

Jaké otázky můžete čekat naopak vy od personalisty?
Proč se ucházíte právě o danou pozici a právě u nás?
Co očekáváte od změny místa?
Proč odcházíte (byl/a jste propuštěn/a)?
Jaká byla vaše pracovní náplň a zodpovědnosti v posledním zaměstnání?
Jak vypadal váš typický pracovní den?
Co vidíte jako svůj největší přínos pro naši společnost?
Proč byste právě vy měl/a být vybrán/a na tuto pozici?
Uveďte tři své vlastnosti, které považujete za kladné, a tři, které byste rád/a změnil/a.
Jaké máte profesní cíle v horizontu 1 roku a 5 popř. 10 let?

Na každou z těchto otázek si zkuste doma v klidu odpovědět, ať při rozhovoru s personalistou nepůsobíte nejistě. Mluvte pravdu, pořekadlo o lži, která má krátké nohy, platí v pracovním procesu na sto procent.

Na pohovoru nepůsobíte jen slovy

Na personalistu samozřejmě nepůsobí pouze vyřčená slova, ale i to, jak se při pohovoru chováte. Zde je několik typů, na co při pohovoru raději zapomenout a co rozhodně udělat.

Přijďte včas. Možná to zní banálně, ale dochvilnost je výsadou králů. Přijdete-li pozdě, získáváte trestné body ještě před tím, než otevřete ústa, a to je škoda. Nechte si dostatečnou časovou rezervu na cestu.
Nenechte zapnutý mobilní telefon. Vyřizování „neodkladných“ pracovních záležitostí během pohovoru bude personalista vnímat jako nezdvořilost.
Nežvýkejte.
Nebuďte žoviální. Pokud personalista zahájí pohovor spíše společenskou konverzací, krátce odpovězte, ale nerozvádějte svou odpověď do zbytečných detailů. Takový úvod vám má pomoci se uvolnit, konzultant není zvědavý na vaše osobní zážitky a problémy.
Nezasahujte do vedení pohovoru. Vést pohovor má konzultant. Vy buďte aktivní ve chvíli, kdy vám to konzultant nabídne. Nepřebírejte iniciativu ani z rozpaků. Ukončit pohovor z vaší strany větou: „Tak si myslím, že už jste mi řekl(a) všechno a můžu jít” je krajně nevhodné.
Nedávejte najevo svou nadřazenost. Konzultant je ten, kdo je v této společenské situaci výše postavenou osobou. I když máte ve společnosti osobní kontakty, jste starší než konzultant nebo profesně zkušenější, není důvod chovat se vůči němu dominantně – nehledě na to, že vám to může značně uškodit.
Nemějte pocit, že musíte vyplnit mlčení slovy. Pokud jste odpověděli relevantně na dotaz a druhá strana mlčí, nesnažte se vyplnit tuto mezeru. Zbytečně sklouznete k jinému tématu a odpoutáte pozornost od podstatného.
Nepodléhejte nervozitě. Strach a nervozita mají za následek ztrátu soustředění a zmatkování. Trik: soustřeďte se na pravidelné a hluboké nádechy, před pohovorem (např. na toaletě) si můžete udělat několik dřepů, zazpívat si, zadupat, abyste ze sebe napětí setřásli.
Chovejte se přirozeně. Přirozeností si personalistu nejvíc nakloníte a hlavně i vy budete psychicky více v pohodě.

Reklama

Související články

Jak si vybrat tu správnou firmu

Různých technik a doporučení, jak zvládnout přijímací pohovor, najdete v literatuře i na internetu nepočítaně. Poradí vám, na jaké otázky si dát pozor,...

Výběr článků

Načítám