Virtuální svět – „cyberspace“ – je založen na systému on-line her. Lidé se připojí ke hře a stanou se jedním z jeho obyvatel. Člověk se po připojení převtělí do „avatara,“ jenž může mít jakoukoliv podobu. Například v asi nejznámější on-line fantasy hře World of Warcraft, která má asi sedm milionů účastníků, se hráč může stát třeba druidem, kovářem, elfem a mnoha dalšími postavami.

Vydělávejte ve svém Druhém životě

Ne všem se ale líbí být alchymistou nebo trpaslíkem. Raději by byli mladými a bohatými obchodníky, třeba s realitami. Ani to není problém. Stačí žít „Druhý život,“ alias Second Life, který obývá více než deset milionů lidí.

Ti denně utratí kolem třiceti miliónů korun, takže není divu, že i plno reálných firem, jako třeba Dell, Ford, Adidas nebo Mazda, zde mají svá zastoupení. Ať už kvůli komunikaci se zákazníky po celém světě nebo testování nových produktů. Pokud považujete podnikání ve virtuální ekonomice za pouhou hru, jste na omylu. V Second Life se totiž vydělávají peníze – „Linden Dolary“ – jež lze následně převést na skutečné peníze.

Zákonitosti podnikání jsou podobné jako v reálu

Ale nic není zadarmo. Také na virtuální podnikání je zapotřebí se připravit, stejně jako na to reálné. Je třeba najít díru na trhu. A poté ihned začít s byznysem, protože nic se nerozvíjí rychleji než virtuální realita. Ve světě Second Life si můžete si zde třeba otevřít bar, diskotéku nebo obchod s oděvy. Třeba v prostorách kolem náměstí českého města Bohemia, jež k podnikatelským účelům rozdávají místní radní.

Možností jak v „cyberspace“ podnikat je samozřejmě více. Časem budou lidé vyžadovat i vzdělání či práci. Takže ani taková virtuální škola nebo zprostředkovatelna práce na sebe asi nedá dlouho čekat.