Hlavní obsah

Projekt Nejlepší český nápad má vzbudit zájem o vědu

– PRAHA

Agentura CzechInvest a Úřad průmyslového vlastnictví připravují nový projekt Nejlepší český nápad. Projekt si klade za cíl vzbudit v mladých lidech, stojících před volbou střední či vysoké školy, zájem o vědu, výzkum a technické obory. Myšlenka vyšla z modelu holandské televizní soutěže, jejíž sledovanost se vyrovnala pořadům Superstar.

Článek

„Od tohoto projektu si slibujeme přiblížení technických a vědeckých oborů mládeži, a tím i jejich větší zájem o studium technických oborů. Dostatečný počet absolventů technických škol je nezbytný pro naše poslání získávat sofistikované investice.  Věřím, že se do soutěže aktivně zapojí celé školy, které jsou pro dosažení kýženého dopadu nezbytné“, říká Alexandra Rudyšarová, pověřená generální ředitelka agentury CzechInvest.

Financování projektu je nyní předmětem diskuse. Snahou je získat finanční prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie.

Holandská inspirace

Úvodního semináře, který spuštění projektu předcházel a jenž proběhl minulý týden, se zúčastnili zástupci z Holandska. Myšlenka na vznik projektu u nás vychází z holandského modelu televizní soutěže „The Best Idea of Innovation Award“, který představil pan David M. Harry a přítomné hosty seznámil i s vývojem a historií soutěže.

Na semináři představili i projekt, který úspěšně běží v holandských středních školách „Kids and science“. Projekt pěstuje mezi 12 až 15letými školáky povědomí o technice, o  inovativnosti, o nutnosti myšlenku umět formulovat a také ochránit její hodnotu. Oba projekty spolu velmi úzce souvisí. Po vystoupení zahraničních hostů se živě diskutovalo převážně o vztahu dětí a mládeže k technice, vědě a výzkumu.  

Studenti patentovali už 55 nápadů

Soutěž je určena pro mládež od 12 do 17 let. Účastníci  do soutěže přihlásí své „technické nápady“, ty nejlepší z nich jsou pak následně patentovány Úřadem průmyslového vlastnictví a vyhodnocené během TV pořadu. Tento úspěšný projekt v Holandsku odstartoval v roce 2004 a přihlásilo se 110 účastníků.

Během dosavadní historie projektu bylo celkem zasláno 2500 „technických nápadů“, z nich bylo patentováno 55 nápadů. Jako příklad lze uvést stojan „Raz,dva,tři“ na vánoční stromek www.onetwotree.nl nebo kapsa na přepravu a uchování čerstvých řezaných květin www.flowerbagvase.com . Televizní sledovanost této soutěže je přitom srovnatelná se soutěží „Holandsko hledá superstar“.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám