Vědci ví, které části mozku spouštějí pocit optimismu

Američtí vědci identifikovali části mozku, které u člověka navozují optimistické pocity. Informoval o tom časopis Nature s tím, že objev vědeckého týmu z Newyorské univerzity by mohl pomoci lékařům rozklíčovat další podrobnosti ohledně spouštěcího mechanismu pesimistických pocitů provázejících depresivní onemocnění.

To, že si člověk dokáže představit, že vyhraje hlavní cenu v loterii nebo drahý zájezd do exotické destinace, není samozřejmé. Povel k tomu podle nových poznatků musí dát shluk těl nervových buněk zvaných amygdala, o nichž již vědci vědí, že se v mnoha ohledech chovají jako vlastní emoční jádro mozku.

Za příznivé pocity a výhledy do budoucnosti zodpovídá podle vědců také svazek vláken v bílé mozkové hmotě, zvaný závit pletencový. Oba dva orgány jsou součástí limbického systému mozku, který zpracovává vnější podněty - čichové, chuťové, zrakové, sluchové - a má na starosti komplikovaný systém prožívání emocí u člověka.

Vědci v rámci klinické studie zkoumali mozkovou aktivitu 15 mladých lidí - sedmi mužů a osmi žen. Dobrovolníky požádali o to, aby si představili příjemné budoucí scénáře. U skupiny pacientů se vždy aktivovala obě dvě mozková centra. "Rozumět optimismu je důležité, protože tento pocit souvisí s psychickým i fyzickým zdravím člověka," řekla spoluautorka studie Tali Sharotová.

Vědci nyní chtějí podle vedoucí týmu Elizabeth Phelpsové zjistit, k jakým poškozením v obou mozkových centrech dochází, když se u lidí projevují pesimistické pocity, které jsou časté při depresivních onemocněních.