Hlavní obsah

Češi cestují do práce v průměru půlhodinu

Novinky, E. Straka, Kariéra
PRAHA

Cestování do zaměstnání či školy je každodenní proces, který podstupuje valná většina lidstva po desítky let svého života. Čechům trvá cesta do práce nebo vzdělávacího ústavu něco málo přes půl hodiny, přičemž hůře jsou na tom lidé z velkoměst. Za nejlepší dopravní prostředek do práce považuje většina Čechů automobil, i přesto, že s ním musí každé ráno vystát dlouhé kolony.

Článek

Obyvatelům České republiky trvá cesta do práce nebo vzdělávacího ústavu něco málo přes půl hodiny. Jsou na tom hůř než Italové, kterým to trvá zhruba dvacet minut, ale mnohem lépe ve srovnání s Brity, kterým jedna cesta za prací či vzděláním zabere tři čtvrtě hodiny. 

Některým lidem jdou ranní cesty a čekání v zácpách natolik na nervy, že se raději odstěhují na klidný venkov. Jiní si pořídí dům nebo byt co nejblíže práci, byť tato varianta je v centru velkoměst téměř ekonomickou sebevraždou. Ostatní prostě zatnou zuby a vydrží do práce cestovat až do důchodového věku.  

Venkov je na tom lépe než velkoměsta

Ale i u nás jsou lidé, kteří jsou nuceni dopravou do zaměstnání trávit každý den tři čtvrtě hodiny i mnohem déle. Například Pražanům to zabere téměř padesát minut, lidem z Pardubického a Jihočeského kraje o pět minut méně. 

Pokud bychom porovnali dobu, kterou dopravou za prací stráví lidé z měst a lidé z venkova, hůře jsou na tom lidé z větších měst. Zaměstnanci z obcí do dvou tisíc obyvatel a z měst s více než sto tisíci lidmi jedou do práce zhruba čtyřicet minut. Nejlépe jsou na tom lidé z malých měst do dvaceti tisíc obyvatel, těm zabere cesta do zaměstnání asi pětadvacet minut.

Auto je stále neoblíbenější

Za nejlepší způsob dopravy do práce považuje téměř polovina obyvatel České republiky automobil. A to i navzdory tomu, že po ránu a k večeru jsou městské komunikace beznadějně ucpány. Auta nejraději používají lidé středního věku, z nichž tvoří nejpočetnější skupinu muži. 

Jako druhý se lidem jeví nejrychlejším dopravním prostředkem autobus, jež využívají nejčastěji ženy a lidé kolem šedesáti let. V pomyslném žebříčku následuje kolo a poslední místa patří vlaku, městské hromadné dopravě a metru. 

Čas, jenž zabere cesta do práce je značně důležitý pro více než čtyři miliony lidí v České republice. Z tohoto počtu by jich zhruba jeden a půl milionu změnilo bydliště, pokud by to znamenalo, že jejich denní dojíždění za prací bude, byť jen o pár minut, kratší. Důvod je prostý - v zaměstnání tráví lidé většinu dne, takže si váží každé minuty, již se jim podaří  "urvat" pro soukromý život.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám