Kvantitu by měly podle Topolánka zabezpečit bakalářské obory a kvalitu špičková centra, jakým je podle premiéra například kampus Masarykovy univerzity v Brně.

V České republice tvoří podíl vysokoškoláků v populaci 13 procent. V posledních letech počet vysokoškolsky vzdělaných Čechů mírně vzrostl, stále je však mezi Čechy o polovinu méně lidí s diplomem, než činí průměr zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Vysokou školu průměrně absolvuje každý čtvrtý obyvatel OECD. Podle premiéra malý počet vysokoškoláků podvazuje rozvoj země.

Školné i povinná maturita z matematiky

Premiér je přesvědčen, že by studenti měli platit školné. V kombinaci se stipendii to prý umožní mladým ze sociálně slabých rodin studovat víc než dnes. Současný systém podle něj brzdí talentované děti z nemajetných rodin ve studiu na vysoké škole.

Vysokoškolským systémem podle Topolánka projde osm procent dětí z chudších rodin. V anglosaských zemích, kde se za studium platí, to je prý 35 procent. Například ve Velké Británii absolventi začnou půjčky splácet, až když jejich plat dosáhne určité úrovně.

Topolánek také řekl, že je pro povinnou maturitu z matematiky. Stala by se prý svorníkem, který by umožnil studovat na vysoké škole například i postiženým dětem, jež střední školu absolvují doma.