Hlavní obsah

Typický český úředník je podle lidí neochotný a arogantní

Právo, Kateřina Beránková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Pro mnoho lidí představuje návštěva úřadu skoro totéž, co návštěva zubního lékaře. Je nepříjemná, ale nutná. Podle řady Čechů za to může přístup úředníků, kteří jsou často nepříjemní a neochotní. Vyplývá to z průzkumu agentury Westminster.

Článek

 "Jsem studentka a měla jsem podat daňové přiznání, ale nikdy dříve jsem ho nepodávala, tak jsem se šla poradit s úřednicí. Byl pro mě šok, jak na mě vyjela. Prý jak je možné, že neumím vyplnit tak jednoduchý lejstro, když studuji tu vysokou školu, a dala mi jasně najevo, že jsem asi úplně blbá," popsala svůj zážitek z pražského finančního úřadu dvaadvacetiletá studentka medicíny.

Komunikovat lze i přes internet

Z posledního průzkumu, který provedla společnost Westminster, vyplývá, že patnáct procent lidí vnímá typického českého úředníka jako arogantního, nepříjemného a neochotného člověka. Jen pět procent Čechů považuje úředníka za milého.

"Je zajímavé zjištění, že samotná práce úředníků je občany častěji spojována s pozitivními výrazy než úředníci samotní," uvedl Tomáš Studeník, ředitel společnosti Westminster, která rovněž zkoumala to, co Češi spojují s prací úředníka. "Na prvních místech jsou asociace, jako je dobrá, kvalitní práce či dostačující práce. Poté následují asociace v podobě flákání, lenosti a byrokracie," doplnil Studeník s tím, že pozitivně vnímá práci úředníků dvanáct procent lidí, negativně deset.

V případě, že nechcete riskovat osobní kontakt s úředníkem, můžete zkusit vyřízení záležitosti prostřednictvím internetu. Hlavní podmínkou pro ověřené jednání s úřady ale je, že budete vlastnit elektronický podpis. Ten u nás funguje už přibližně pět let. Elektronicky lze podávat například většinu daňových přiznání, požádat o přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění nebo o dávky státní sociální podpory. Vlastní elektronickou podatelnu, kde lze uplatnit podání s elektronickým podpisem, má zhruba devadesát procent všech úřadů.

Zájem o elektronický podpis roste

V České republice jsou v současné době tři firmy, které mohou vydávat kvalifikované certifikáty k tzv. e-podpisu. Ten je k elektronickému podání na úřad nutný. Mezi ně patří První certifikační autorita, Česká pošta a společnost eIdentity. Vystavení certifikátu nestojí více než dvě stě korun a má platnost jeden rok.

E-podpis ale zatím Češi příliš nevyužívají, i když nejnovější statistika, kterou má ministerstvo vnitra k dispozici, ukazuje, že zájem o něj roste. Do konce letošního dubna bylo v ČR registrováno přes 43 tisíc kvalifikovaných certifikátů. V loňském roce bylo přitom registrováno kolem 35 tisíc certifikátů.

Zvyšující se zájem potvrzují i samotné firmy. "K 1. 4. 2007 má pošta registrovaných zhruba deset tisíc uživatelů. Letos jsme odhadovali nárůst padesát procent proti minulému roku, což zatím překračujeme," řekla Právu mluvčí České pošty Dita Václavíková. Dodala, že aktuálnější údaje společnost nemá.

Usnadnit lidem komunikaci s úřady má i projekt Czech Point, který je v současnosti ve zkušebním provozu a plně má být spuštěn v lednu příštího roku. Jde o síť kontaktních míst, která umožní elektronickou komunikaci s úřady. Lidé tak budou moci na obecních úřadech či pobočkách České pošty získat například výpisy z katastru nemovitostí a obchodního či živnostenského rejstříku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám